19 april 2013

Bokbloggsjerka 19-22 april

Detta är första gången jag testar att vara med i Annikas bokbloggsjerka, men det verkar som en rolig uppgift.







Veckans fråga är: Att bokomslaget är viktigt för många har jag förstått, men hur viktig anser du att bokens titel är? 

Jag tycker inte att titeln är avgörande för om jag läser en bok eller inte, men visst kan jag känna mig mer lockad att läsa en bok om den har en bra titel. När jag väljer en bok så tittar jag alltid först på baksidetexten och senare kanske också på omslaget. Jag tycker ofta att böcker med ordet hemlighet (t.ex. En välbevarad hemlighet)  eller död (t.ex. I natt är du död) i titeln lockar mig mer än till exempel boken Råttornas vinter (jag hatar råttor!).



13 kommentarer:

  1. Håller med i det du skrev :) En titel med råttor lät inte som något jag skulle plocka upp!

    SvaraRadera
  2. Viveca Stens titlar har ju verkligen ett genomgående tema, och det tycker jag är rätt häftigt:-)

    SvaraRadera
  3. En udda titel och en snygg framsida kan absolut väcka intresse. men det är inte viktigast!!

    SvaraRadera
  4. Håller med om att det finns vissa ord som lockar mer än andra.

    SvaraRadera
  5. Jo, orden väcker associationer och det är säkert avgörande. Råttor är inte så mysigt, inte ormar heller... Men det är klart, söker man skräck och spänning passar de.

    SvaraRadera
  6. Ja det har du rätt i, vissa ord gör mig mer intresserad än andra.

    SvaraRadera
  7. Mina trigger-ord (som jag inte riktigt vet vilka det är) kan nog få mig att plocka upp en bok för att titta på den.

    SvaraRadera
  8. Det är sant, det finns vissa ord som man dras särskilt till. För mig beror det lite på humör men ord som associeras med mystik och liknande är alltid lika fängslande.

    SvaraRadera
  9. Råttornas vinter lät inte mysigt men hemlighet lockar, där har du rätt
    Mia

    SvaraRadera
  10. Råttornas vinter framkallar obehagskänslor. Vad äter de på vintern...liksom? :)

    SvaraRadera
  11. Vi är ganska olika - jag har väldigt svårt i allmänhet för titlar som innehåller orden hemlighet eller död. Råttornas vinter skulle däremot göra mig väldigt nyfiken. Tänk så olika en kan vara :)

    SvaraRadera
  12. Ja, vissa ord lockar mig mer än andra har jag märkt. Det är nåt jag inte tänkt på innan den här jerkan;).

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...