7 juni 2013

Den oskyldige

Titel: Den oskyldige
Originalets titel: The Innocent (2005)
Författare: Harlan Coben
Översättare: Lennart Olofsson
Antal sidor: 394
Utgivningsår: 2006
Förlag: Forum
Läst: 1/6 - 6/6

Första meningen: "Det var aldrig meningen att du skulle döda honom."

Matt Hunter är en helt vanlig kille. Han har precis börjat på college och livet leker. När Matt och en kompis går på fest hamnar de ofrivilligt i ett slagsmål som de försöker avstyra, men en ung man dör. Livet är över för Matt som döms för dråp.
   Men nio år senare har han avtjänat sitt fängelsestraff och gift sig med Olivia. De väntar sitt första barn och Matt vågar känna hopp inför framtiden. Då får han ett bildmeddelande som föreställer Olivia med en annan man - och lyckan slås i spillror.
   En nunna hittas död och samtidigt rapporteras att en före detta polis som skuggat Matt Hunter har mördats. Utredare Loren Muse kopplas in på fallet när FBI plötsligt dyker upp. Agenterna är övertygade om att Matt Hunter är skyldig och de driver den linjen så hårt att Loren börjar ana oråd. Är FBI verkligen där för att hjälpa till? 
   Plötsligt är Matt en jagad man och när han äntligen får veta sanningen om Olivia  förstår han att ingen kan hjälpa dem. Med livet som insats måste de avslöja den riktiga mördaren för att kunna  rädda sin framtid. 

Det här var inte den bästa boken att läsa just efter en riktigt, riktigt bra bok. Boken är en thriller och det är jättemycket action, så jag tror den skulle göra sig ganska bra som film. Den är ruggigt spännande och jag satt och bet på naglarna av spänning. Tempot är rivigt och jag glömmer nästan bort att andas. 

Dessutom är den lättläst, men det är tvära kast och boken är inte över förrän man läst den sista sidan. Boken är fullspäckad och just när man trodde den var slut så tog den nya tag igen. Man kastas fram och tillbaka och inget, absolut inget, är som det först verkar.

En sak som gör att jag inte är helt frälst över boken är att jag aldrig får en riktigt bra beskrivning av karaktärerna, av hur de ser ut och deras personligheter och det är många personer inblandade i boken så bitvis blev det svårt att hänga med ordentligt. Personligen tycker jag boken skulle mått bra av att ha kortats ner lite grann. Ett minus får den också för omslaget som jag tycker är ganska intetsägande och tråkigt. 

Boken är helt okej och om man vill läsa en thriller i rasande tempo ska man verkligen läsa den här.

Boktipsets estimerade betyg var 3,9 men jag ger boken 3.0. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...