20 juli 2013

Cinder

Titel: Cinder
Originalets titel: Cinder (2012)
Författare: Marissa Meyer
Översättare: Lena Karlin
Serie: Månkrönikan #1
Antal sidor: 397
Utgivningsår: 2012
Förlag: Mix förlag
Läst: 15/7 - 18/7

Första meningen: "Skruven i Cinders fotled hade rostat och krysset var inte mer än ett ojämnt hål."









Handling
Cinder är 17 år och Nya Beijings bästa mekaniker. Som cyborg har hon inga rättigheter, och hennes styvmor lägger beslag på allt hon tjänar. En dag dyker prins Kai upp vid Cinders marknadsstånd. Den omsvärmade prinsen har ett uppdrag åt henne - och snart är de båda indragna i den onda Måndrottningens intriger. Samtidigt härjar en dödlig pest på Jorden. Cyborger som utses till försökskaniner har ingen chans att överleva ..

Vad jag tycker
I början hade jag litet svårt att komma in i boken och jag hade svårt att förstå Cinders värld. Boken är lättläst och jag gillar miljöskildringarna av Nya Beijing. Den är väldigt spännande och jag undrade (och undrar fortfarande) hela tiden hur det skulle gå för Cinder. Det ska bli intressant att läsa fortsättningen.

Dessutom gillar jag omslaget och när jag tänker efter så tänker jag faktisk på Askungen när jag ser omslaget. Cinder ska tydligen vara en retelling på Askungen och jag tycker det är ganska roligt att läsa, och lite annorlunda. Jag gillar Cinder, hon är en stark person som tyvärr har haft det ganska svårt. Jag gillar hennes humor och hennes kommentarer.

Jag kan inte säga att jag älskade boken från början, jag hade svårt för någonting i boken men jag kan inte sätta fingret på vad. Mot slutet blev boken bättre och med tanke på hur den slutade, måste jag ju läsa fortsättningen.

Jag ger boken 3.5.

Jag har inte läst något av denna författare tidigare.

2 kommentarer:

  1. Jag är lite nyfiken på den här boken men har inte kommit mig för att läsa den än. Ska nog göra det snart

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är definitivt läsvärd, den känns fräsch och annorlunda :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...