22 juli 2013

Luftslott

Titel: Luftslott
Originalets titel: Too Good To Be True (2003)
Författare: Sheila O'Flanagan
Översättare: Ylva Stålmarck
Serie: -
Antal sidor: 443
Utgivningsår: 2009
Förlag: Pocketförlaget
Läst: 19/7 - 20/7

Första meningen: "När Carey Browne kom ut på West 34th Street hejdade hon sig förvånat."








Handling
Carey Browne jobbar som flygledare på Dublins flygplats och är van vid att hantera oförutsedda händelser. Så när Ben Russel, en man hon känt i bara fem minuter, friar, tar hon hand om situationen lika lugnt som vanligt - och tackar ja! Till hennes vänners skräckblandade förtjusning...

Trots vännernas tveksamhet och ett kyligt mottagande från Bens syster, Freya, så är Carey fast besluten om att få äktenskapet att fungera. Hon vet att hon funnit sin själsfrände. Om folk bara kunde lämna dem ifred.

Men det verkar som om Ben inte har varit helt uppriktig om sitt förflutna och Carey börjar snart undra om hon inte begått ett stort misstag. När allt kommer omkring så måste det bara vara för bra för att vara sant.


Vad jag tycker
Jag gillar böcker som utspelar sig på Irland, det är alltid ett plus. Jag vet inte riktigt  vad som är så fängslande med Irland, men det är något speciellt. Jag gillar att boken är lättläst och ganska rolig emellanåt, men ibland blir den ganska barnslig och klyschorna märks. Det är väl bra underhållning, men det finns bättre böcker. Bridget Jones var mycket bättre! Boken innehåller massa stavfel, vilket är mycket irriterande.

För det första har jag svårt att känna något för karaktärerna, de är ganska stereotypiska och intetsägande. Carey Browne är barnslig och väldigt impulsiv och ganska dum för en kvinna i hennes ålder. Jag kan då verkligen säga att jag inte har något gemensamt med henne! Ben är en känslolös omogen knöl som inte kan bestämma sig för nåt.

Trots alla brister så finns det ändå ljuspunkter. Jag gillar hur O'Flanagan beskriver alla relationer, jag tyckte det var trovärdigt. Jag kommer ge Sheila O'Flanagan en chans, eller flera, till.

Jag ger boken 3.0.

Jag har inte läst något av denna författare tidigare.

2 kommentarer:

  1. Älskar också böcker som utspelar sig på Irland!
    Har du läst Marian Keyes böcker? De är superbra och de flesta utspelar sig på Irland!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst några av Marian Keyes, men inte alla. Jag gillar hennes böcker och min favorit är nog "När Lucy Sullivan skulle gifta sig".

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...