24 juli 2013

Svinhugg

Titel: Svinhugg
Originalets titel: -
Författare: Marianne Cedervall
Översättare: -
Serie: Mirjam och Hervor #1
Antal sidor: 297
Utgivningsår: 2008
Förlag: Natur och kultur
Läst: 21/7 - 23/7

Första meningen: "Tre gravstenar tätt bredvid varandra."








Handling
Det blir en dramatisk sommar i den lilla gotländska byn Kajpe Kviar. Tre män dör med bara några veckors mellanrum. 
Efter varje dödsfall sitter två kvinnor i ett gammalt kapell och firar med champagne och snittar. Det är den jordnära Mirjam, läkaren som nyligen återvänt till sin hemö efter många års frånvaro, och hennes väninna och raka motsats, Hervor. Ivrigt påhejad av Hervor har Mirjam aktivt använt sig av tankekraft och lite annan kvinnlig list för att hämnas på de tre männen, som gjort henne mycket illa ...


Vad jag tycker
Jag gillar "Svinhugg." Den är lättläst, rolig och sådär härligt somrig och mysig. Jag har aldrig varit på Gotland, men nu har jag ju verkligen lust att fara dit när man läst Cedervalls härliga, varma, somriga miljöskildringar. Boken är dessutom skriven lite grann på dialekt, i början tyckte jag att det var lite ovanligt men sen vande jag mig vid det. Jag tyckte att det liksom gjorde boken ännu mysigare och så tycker jag att gotländskan var så charmig i skrift.

Jag tycker att Cedervall skildrar situationen när det gäller äldreboenden riktigt bra. Om hur man till exempel ska få ta ut vinster i såna bolag eller inte. Det är så realistiskt. Dessutom gillar jag Hervor! Jag älskar hennes vassa kommentarer, hennes förbannelser och hennes svordomar. Det känns som att hon liksom lyfter hela boken lite grann. Jag ser verkligen fram emot att läser mer om Hervor och Mirjam!

Jag ger boken 3.0. 

Jag har inte läst något av denna författare tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...