1 januari 2015

Recensioner: Sagan om Isfolket bok 23- 24

Titel: Våroffer
Originalets titel: Våroffer (1985)
Författare: Margit Sandemo
Serie: Sagan om Isfolket #23
Antal sidor: 254
Utgivningsår: 2010
Förlag: Schibsted förlag
Utläst: 14/12

Första meningen: "Vinter på Elistrand".





Handling
Vinga Tark och Heike Lind, båda tillhörande Isfolket, hade inlett kampen för att få tillbaka släktens egendomar. Men ännu satt den hänsynslöse domaren Snivel på Gråstensholm, Heikes rättmätiga arv.
För att besegra domaren var Heike tvungen att använda sina "onda" gåvor för att frambesvärja övernaturliga krafter. Till detta behövde han hjälp av en jungfru - men kunde han offra sin högt älskade Vinga...

Mina åsikter
Det var en helt okej bok och vissa stunder tyckte jag den var ganska bra. Bitvis var den väldigt rolig och spännande. Tyvärr blev det ett väldigt långt läsuppehåll för mig när jag läste den här boken, så jag mindes inte så mycket från den första delen av boken. Jag tycker om Vinga och Heike, speciellt Vinga hon är så rolig och lite naiv jämfört med hur Heike är.

Jag har hållit på att läsa den här serien väldigt länge och det blir någon bok nu och då. Under jullovet har jag tänkt försöka fokusera lite mer på de här böckerna och hinna läsa några stycken. Ibland tycker jag vissa av böckerna blir väldigt röriga och händelselösa, men det här var inte en av dem. Jag tycker om att läsa om de olika släktförgreningarna av Isfolket, men efter ett tag blir det lite svårt att hålla isär alla namn.

Betyg: 3/5

HÄR finns en smakbit ur boken.

_________________________________________________________________________________

Titel: Djupt i jorden
Originalets titel: I jordens dyp (1985)
Författare: Margit Sandemo
Serie: Sagan om Isfolket #24
Antal sidor: 254
Utgivningsår: 2010
Förlag: Schibsted förlag
Utläst: 23/12

Första meningen: "Djupt under jorden går strömmar av mörka vatten."









Handling
Anna Maria Olsdotter kom till den lilla gruvbyn Ytterheden i Sverige för att starta en skola för arbetarnas barn. Men alla var inte lika glada åt att ha henne där och till slut försökte någon att döda henne. Anna Maria skrev till sin släkting Heike Lind och bad om hjälp. Då Heike kom, var det i sista minuten - för nu var flera allvarligt hotade...

Mina tankar
En ganska bra bok, som bitvis var väldigt spännande. En av de bättre som jag läst på ett litet tag och jag gillade att den utspelade sig i Sverige. Egentligen så tycker jag att många av karaktärerna är ganska stereotypa och att det ibland kan vara svårt att skilja dem åt, men det är ganska lättsam och bra underhållning. Jag gillade paret Anna-Maria och Kol och jag tycker om hur Vinga tar hand om Anna-Maria.

Betyg: 3/5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...