9 februari 2015

The Girl In The Clockwork Collar

Titel: The Girl In The Clockwork Collar
Originalets titel:-
Författare: Kady Cross
Översättare:-
Serie: The Steampunk Chronicles #2
Antal sidor: 408
Utgivningsår: 2012
Förlag: Harlequin Teen 
Utläst:2/2

Första meningen: "What are you doing?"









Handling
In New York City, 1897, life has never been more thrilling-or dangerous Finley Jayne and her "straynge band of mysfits" have journeyed from London to America to rescue their friend Jasper from the clutches of a devious criminal demanding a trade-the dangerous device Jasper stole from him... for the life of the girl Jasper loves. 

Mina tankar
Jag läste den första delen i serien i våras och jag tyckte att den första delen var riktigt bra. Nu läser jag heller inte någon engelska i skolan och jag känner att det kan vara bra att försöka hålla engelskan lite i trim. Både förra boken och den här är väldigt lättlästa och det var inte ofta jag var tvungen att kolla upp vad något ord betydde.

Skälet till att jag valde att påbörja denna serie har nog  mycket med omslagen och titlarna att göra. Jag tycker att omslagen är väldigt snygga och jag tycker att titlarna är väldigt vackra. Detta är en Steampunk-bok och jag tycker att den är väldigt lockande, jag gillar hur det gamla viktorianska London blandas mekaniken från steampunken.

Själva utmaningarna som gänget bestående av Griffin, Finley, Emily, Sam och Jasper ställs inför är väl varken särskilt svåra och de är också ganska förutsägbara. Miljön och känslan man får när man läser boken väger upp för det.

The Girl In The Clockwork Collar är ändå väldigt spännande och jag gillar karaktärerna, även fast jag ibland kan bli lite irriterad över hur huvudkaraktärerna trånar efter varandra. Det är perfekt underhållning för stunden och jag ser fram emot att läsa fortsättningen, men jag kommer nog vänta ett tag med den.

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
The Girl In The Steel Corset 

Kaosutmaningen: Läs en bok på ett annat språk än svenska (11)

HÄR och HÄR kan ni läsa smakbitar ur boken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...