28 maj 2015

Film: The Whistleblower

Handling
Kathy är en amerikansk polis som tackar ja till att arbeta med att upprätthålla freden i efterkrigets Bosnien. Hennes förväntningar på att hjälpa till med att återuppbygga ett krigshärjat land krossas när hon upptäcker en farlig verklighet med korrupption och intriger i en värld av privata entreprenörer och multinationella, diplomatiska, kluvna tungor.

Filmen är regisserad av Larysa Kondracki och är 111 minuter lång. I huvudrollerna ses bland annat Rachel Weisz, Vanessa Redgrave, Benedict Cumberbatch och David Hewlett. Filmen spelades in 2010.

Mina tankar
Detta är ytterligare en film som vi har sett i skolan, vi såg den i kursen om Etik och människans livsvillkor. Detta är verkligen en film som jag själv inte skulle ha valt att se, den är alldeles för hemsk för mig. Vi såg den för att den tar upp ämnet om så kallade "whistleblowers". 

Detta är verkligen en film som berör och den är baserad på verkliga händelser. Den tar upp trafficking och hur personer inom FN transporterar in sexslavarna i landet och utnyttjar flickorna. Ingen kan sätta åt dem på grund av att de har diplomatisk immunitet, det enda de kan göra är att skicka hem dem. Ingen tar ansvar för de stackars tjejerna som utsätts för vidriga brott. Det som gör mig mest förbannad är att företaget som hade upphandlat avtalet inte har gjort någonting och att de fortfarande har kontrakt värda många miljontals dollar i t.ex. Irak och Afghanistan. 

The Whistleblower är verkligen en film som beror och skådespelarna tycker jag gör ett mycket bra jobb, speciellt Weisz som gör huvudrollen.

Det är en film som verkligen är sevärd, trots att den är väldigt hemsk. 





2 kommentarer:

  1. Jag tyckte jag kände igen namnet och jag har tydligen sett den här filmen. Har ingen aning om om det är den jag tror, men om det är det så är den bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl mycket möjligt :) Den är ju några år gammal nu. Roligt att du också tyckte om filmen om du sett den.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...