13 juli 2015

Huset vid havets slut

Titel: Huset vid havets slut
Originalets titel: The House at Sea's End (2011)
Författare: Elly Griffiths
Översättare: Gunilla Roos
Serie: Ruth Galloway #3
Antal sidor: 304
Utgivningsår: 2011
Förlag: Minotaur 
Utläst: 1/7

Första meningen: "Två personer, en och en kvinna, kommer gående i en sjukhuskorridor."

Handling
Några fältarkeologer gör en oväntad upptäckt när de kartlägger kusterosionen vid en by i Norfolk. I en djup klippskreva hittas skelettdelar begravda i sanden. Det är en udda fyndplats, nästan otillgänglig på grund av tidvattnet.

Rättsarkeolog Ruth Galloway, som just börjat jobba efter föräldraledigheten, kallas dit. Undersökningen visar att benen är gamla, från 1940-talet, och att det rör sig om sex män som kallblodigt skjutits i huvudet. Vilka var de? Vad utspelade sig egentligen i den idylliska lilla byn under kriget?

Tillsammans med kommissarie Harry Nelson börjar Ruth nysta i fallet. Men ledtrådarna är inte många och få personer som var med på den tiden lever ännu. När två av dem hastigt avlider misstänker Nelson att det inte handlar om naturlig död - någon är desperat angelägen om att skydda den gamla hemligheten.

Mina tankar
Det är inte så jättelänge sedan jag läste den tidigare delen i serien och jag har verkligen längtat efter att läsa den här! Jag tycker verkligen om böckerna om Ruth Galloway. Det är så intressant att få följa Ruth och hennes arbete som arkeolog och sin nya tid som mamma. Jag tycker att Griffiths skildrar hennes känslor kring moderskapet på ett trovärdigt sätt.

Även Harry Nelson och de övriga karaktärerna skildras på ett bra sätt. Ruths relation med Harry är verkligen komplicerad och jag tycker verkligen om den relationen, det är svårt och det är inte alltid lätt att veta hur de ska göra.

Själva mordgåtan är också välgjord och jag gillar ju det som har med andra världskriget att göra och detta var inget undantag! Sen tycker jag också om när man själv får försöka räkna ut vem som är den skyldiga och det dröjde ända tills mot slutet innan jag förstod det.

Griffths böcker om arkeologen Ruth Galloway är mycket välskrivna, underhållande, mysiga och spännande kriminalromaner. Om du inte har läst om Ruth än, tycker jag att du ska börja med det!

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Flickan under jorden
Janusstenen


2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...