3 december 2015

Tematrio: Kanada

Bild lånad av Lyrans noblesser
Såhär beskriver Lyran veckans tematrio: Google Doodlen av Anne på Grönkulla för att fira författaren Lucy Maud Montgomerys 141 födelsedag får inspirera till dagens tema som därmed blir Kanada! Det är ett ganska svårt tema så därför begränsar jag er inte mer. Berätta om tre saker från Kanda som du tycker om!

Kanada är faktiskt ett svårt ämne, jag har inte alls läst många böcker som utspelar sig där. 

1. Den första på listan får bli Nådastöt av Louise Penny. Känns som jag har tjatat en hel del om den här ett tag nu, men det var en riktigt bra kriminalroman som utspelar sig i Quebec i Kanada. Passar dessutom perfekt att läsa under jul, eftersom den utspelar sig kring jul. Pennys skildringar av landskapet är riktigt vackra. Dessutom tar den upp hur fransmännens och engelsmännens fördomar om varandra. 


2. Den andra på listan blir I vargars följe av Stef Penney. Det är några år sedan jag läste den,men den är helt fantastisk! En historisk roman som jag verkligen slukade! En man hittas mördad och skalperad i en liten isolerad by i Kanada år 1867 och gamla konflikter kommer upp till ytan. Kan verkligen rekommenderas. 

3. Får man nämna skådespelare? I så fall så tänker jag sätta upp Michael J. Fox på listan. En mycket duktig skådespelare, men som sedan 90-talet har haft Parkinsons. Han har grundat en stiftelse som samlar in pengar för att bekämpa sjukdomen, sprider information och tar hand om drabbade. Dessutom har han blivit utsedd till medicine hedersdoktor vid Karolinska institutet. 


8 kommentarer:

  1. Michael J. Fox är en av mina absoluta favoritskådisar, verkar vara en fantastisk person.

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Ja, han passade in på trio när temat var Kanada :)

      Radera
  3. Louise Pennys böcker är jag väldigt nyfiken på. Stef Penneys böcker tycker jag mycket om.Michael J. Fox är speciell.

    SvaraRadera
  4. I vargars följe ska jag läsa nån gång.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...