30 januari 2016

Min morbror trollkarlen

Titel: Min morbror trollkarlen
Originalets titel: The Magican's Nephew (1955)
Författare: C.S. Lewis
Översättare: Britt G. Hallqvist
Serie: Narnia #1
Antal sidor: 162
Utgivningsår: 2004
Förlag: Bonnier Carlsen
Utläst: 17/1

Första meningen: "Det här är berättelsen om något som hände för länge sedan, på den tiden då din farfar var liten."

Handling
Det här är berättelsen om något som hände i slutet av 1800-talet. Det är en berättelse av stor vikt, för den förklarar hur alla resorna mellan vår värld och landet Narnia började.

För att pröva kraften hos ett par magiska ringar skickas pojken Digory och hans kamrat Polly ut i det okända. De hamnar i en främmande värld och får med egna ögon uppleva hur landet Narnia föds, själva skapelsen. De möter även Aslan, lejonet, som utstrålar en sådan godhet och kraft att barnen inte tvekar att på hans uppdrag ge sig ut i Narnia för att bekämpa de onda makter som hotar denna värld.


Mina tankar
Serien om Narnia är ytterligare en serie som jag har tänkt läsa någon gång. Dessa böcker fick jag för flera, flera år sedan och jag har faktiskt läst Min morbror trollkarlen en eller två gånger tidigare. Nu när jag läste den reagerade jag på lite andra saker än vad jag gjorde då.

Jag gillar verkligen illustrationerna i boken, de bidrar verkligen till upplevelsen och det är så lätt att se allt framför sig när man läser. Jag gillar också det väldigt detaljrika omslaget, där alla små bilder har något med boken att göra,

Även om man inte får komma så väldigt nära inpå karaktärerna, det känns mest som man betraktar dem och inte får lära känna dem speciellt mycket så tycker jag om språket i boken. Den allvetande berättaren har onekligen humor och det är något som jag uppskattar.

När jag läste boken första gången tänkte jag inte på all den symbolik och paralleller den innehåller i förhållande till kristendomen. Bland annat så har vi Aslan (som vi kan likna vid Gud) och så har vi den förbjudna frukten och skapelsen av Narnia.

Min morbror trollkarlen är en läsvärd klassiker och man behöver inte vara barn för att kunna njuta av en god berättelse.

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

4 kommentarer:

  1. jag ska oxå läsa narnia någon gång :)

    SvaraRadera
  2. Åh, det var inte så länge sedan jag läste denna faktiskt men sen fortsatte jag aldrig. Kanske ett sommarprojekt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas kunna fullfölja min läsning av serien nu i år :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...