23 januari 2016

You had me at hello

Titel: You had me at hello
Originalets titel: You had me at hello (2013)
Författare: Mhairi McFarlane
Översättare: Lina Erkelius
Serie:-
Antal sidor: 400
Utgivningsår: 2014
Förlag: Massolit
Utläst: 10/1

Första meningen: "Men satans skit, vilken jävla otur ..."

Handling
Efter ännu ett gräl bestämmer sig Rachel, några veckor innan bröllopet, att det är hög tid att slå upp förlovningen med sambon Rhys. I förvirringen och tequilaruset som följer på det spontana beslutet ser framtiden minst sagt suddig ut. Ännu krångligare blir det när Rachel får höra att ungdomsförälskelsen Ben har flyttat till hennes stad. Det är tio år sedan de senast träffades, men när Rachel efter omsorgsfull planering lyckas få till ett slumpartat möte med Ben väcks den gamla vänskapen till liv. Och – för Rachel – en hel del annat. Kruxet är att Ben inte verkar se Rachel som något annat än en vän. Att han dessutom har skaffat sig en fru, lika sanslöst snygg som han, talar sitt tydliga språk. Bara vara vänner alltså.
Inga problem för Rachel. Eller?


Mina tankar
I höstas märkte jag att många bloggade om Mhairi McFarlanes böcker och jag blev genast väldigt nyfiken på henne. När det blev dags att välja författare till boktolvan så var hon ganska självklar. Måste säga att detta var precis vad jag behövde just nu!

Det är riktigt härlig feelgood och chic-lit. Det är så oerhört härligt och befriande att ibland få läsa böcker där man vet att det kommer sluta lyckligt och det intressanta egentligen är vägen dit. Det jag framförallt gillar med boken är karaktärerna, Mindy och Ivar är mina favoriter. Sedan så är det mycket humor som jag gillar, men den tar också upp de betydligt tuffare ämnen såsom hur man går vidare efter att ha varit i ett långt förhållande.

Jag kan inte riktigt låta bli att jämföra You had me at hello med andra kända chic-lit och feelgoodförfattare och jag tycker att det påminner en hel del om Marian Keys första böcker och Lucy Dillon. För mig är det en riktigt bra blandning!

Sen så tycker jag det är riktigt smart av förlaget att behålla den engelska titeln och inte översätta den. Misstänker  att en eventuellt översatt svensk titel inte skulle vara lika bra...

You had me at hello gav verkligen mersmak och jag ser fram emot att läsa mer av författaren.

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Mhairi McFarlane ingår i min Boktolva 2016.

HÄR kan ni läsa en smakbit ur boken.

4 kommentarer:

  1. Marian Keyes tidiga böcker var inget dåligt säljargument :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja :) Jag fick verkligen den känslan

      Radera
  2. Jag läser den nu och gillar massor!
    Kram Cissi

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...