23 juni 2016

Grease live

Handling
Den klassiska Broadwaymusikalen i ett stort tv-event som direktsändes av Fox i januari. Efter en intensiv sommarromans återser Danny och Sandy helt oväntat varandra på skolan Rydell High. Sandy måste kämpa mot gängledare Rizzo och hennes Pink Ladies för att vinna tillbaka Dannys hjärta.

Filmen är 125 minuter lång och regisserades av Thomas Kail och Alex Rudzinski. I huvudrollerna ses bland annat Julianna Hough, Aaron Tveit, Vanessa Hudgens och Carly Rae Jepsen.

Filmen sändes live på Fox 2016.

Mina tankar
För det första måste jag göra en bekännelse: Jag har aldrig sett Grease i originalversion, men jag har sett vissa delar. Denna film såg jag helt av en slump! Jag är inte intresserad av fotbolls-em och då tänkte jag att jag skulle kolla in vad de andra kanalerna visade. På ettan hittade jag Grease live och jag fastnade verkligen framför filmen och hade svårt att slita mig ifrån den.

Det som från början intresserade mig mest var just vetskapen om att det hade spelats in live, det har jag inte stött på speciellt ofta när det gäller den här typen av produktioner inom amerikansk film. Jag måste också verkligen berömma skådespelarna, de gör ett fantastiskt jobb med att gestalta alla karaktärerna. En extra eloge också till Vanessa Hudgens, vars pappa dog en dag före inspelningen.

Som sagt så har jag bara sett delar av originalfilmen Grease, men jag tycker att denna version fångar stämningen och tidsandan på ett riktigt bra och levande sätt. Den sprudlar verkligen av energi! Utöver snygga dans- och sångnummer så innehåller den också en hel del humor som verkligen fick mig att skratta gott.

Sen så innehåller den väl kanske inte lika mycket "action" som en vanligt inspelad film, men det gör inte så mycket. Jag är så oerhört imponerad av alla de medverkandes prestationer och hur mycket de måste ha övat inför sina roller!

Kort sagt så är Grease live en väldigt härlig film, och jag kommer hålla ögonen öppna efter fler live-adaptioner av äldre filmer/musikaler.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...