11 juni 2016

Read-a-long: Röta del 1

Handling
Hirka den svanslösa är inte längre kvar i Ymslanden, istället är hon fast i en värld som är döende, som saknar Kraften och som ruttnar inifrån. I vår urbana tillvaro är Hirka papperslös och ett fritt villebråd. Hennes enda bundsförvanter är en fruktad människojägare och en likfödd och Hirka slits mellan dem. Samtidigt gnager saknaden i henne, saknaden efter Rime och den värld hon kallar hemma. Men allt detta bleknar när hon sakta inser vem hon är och vad hon har för betydelse. Källan till rötan har törstat efter frihet i tusen år. En frihet bara Hirka kan ge honom.

Till idag ska vi ha läst fram till sidan 194. Read-a-long:en arrangeras av Nelly

Mina tankar
Jag var inte med på den förra read-a-long:en för Odinsbarn, på grund av att jag redan hade läst den. När jag såg att Nelly skulle fortsätta sin read-a-long med Röta så kände jag att jag ville  vara med då det var en bok som jag har tänkt att jag ska läsa länge, men som inte riktigt blivit av.

Som sagt så är det väldigt länge sedan som jag läste Odinsbarn och det gör ju att jag har glömt en hel del. Trots det så kom jag snabbt in i läsningen, men jag måste erkänna att jag fortfarande har lite svårt för att förstå världen/världarna och hur de är uppbyggda. Gillar dock att världarna på något vis hänger ihop, även om jag kanske inte riktigt räknat ut hur än. Kraften är ett begrepp som jag både förstår och inte förstår, det känns så abstrakt på något vis men jag hoppas på att det klarnar.

Något som jag inte reflekterade över under läsningen av Odinsbarn var att språket. Det är så levande, vackert och fångar verkligen stämningen i boken. Dialogerna är också bra och det finns så mycket som sägs mellan raderna som man själv kan fundera över.

Jag tycker mycket om att följa Hirka i vår värld, det blir väldigt effektfullt att se vår värld utifrån ett annat perspektiv och jag blir tvingad att se på det samhälle vi lever i med ett par andra ögon. Ta bara det med telefoner och bilar till exempel och hur vi faktiskt håller på att förstöra den värld vi lever i.

Hirka är den karaktär som jag tycker är mest intressant att följa, och framförallt samspelet som blir mellan henne, Stefan och Naiell som känns väldigt spännande inför framtiden. Rimes delar känns inte lika intressanta och känns mer som utfyllnad.

Man kan dra rätt så tydliga jämförelser med Hirka och alla de människor som på något vis har hamnat utanför samhället, men som så gärna vill passa in. Hirka tvingas i vår värld leva helt utan skydd och är verkligen ensam och beroende av andra människor. Att Pettersen tar med detta och många andra samhällsproblem i Röta belyser problematiken som finns.

Jag har själv inte läst speciellt mycket fantasy, men jag upplever Pettersens böcker som unika och originella. De har t.ex. en helt annat världsuppbyggnad än  vad jag har sett i andra böcker.

Det som jag saknar så här långt är att jag vill få mer av ett sammanhang och förstå mer hur det hela hänger ihop. Men jag hoppas och tror att det kommer klarna alltmer.

2 kommentarer:

  1. Precis som du skriver så tänkte jag också på hur Hirka representerar människor i vår vardag som är utanför, vilket jag tycker är superbra att hon gör den typen av likheter, det behövs!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen! Ibland måste man faktiskt påminnas om det :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...