9 juli 2016

Månskensstranden

Titel: Månskensstranden
Originalets titel: Heaven and Earth (2001)
Författare: Nora Roberts
Översättare: Klara Lindell
Serie: Three Sisters Island #2
Antal sidor: 331
Utgivningsår: 2016
Förlag: Albert Bonniers förlag 
Utläst: 23/6

Handling
Ripley Todds hjärta klappar för varje gata, gränd och vrå på Three Sisters Island. Hon har växt upp här och känner en tillhörighet till platsen och dess invånare som går långt utanför jobbet som polis. När forskaren MacAllister Booke kommer till ön för att undersöka dess mystiska historia rubbas Ripleys lugna tillvaro. Motvilligt blir hon förälskad. Men innen Ripley och Mac kan drömma om en gemensam framtid måste de ta itu med det förflutna. Mörka krafter hotar Ripley och hennes vänner. Vad är det för hemligheter som döljer sig på Three Sisters Island?

Mina tankar
Först måste jag erkänna att jag hade glömt rätt så mycket från den första delen, En förtrollad ö, men jag kom snabbt in i läsningen igen. Det är en snabbläst och underhållande bok, den är kanske inget mästerverk men för stunden är det riktigt bra läsning och det behövs också ibland. Sen är det lite sträckläsningsvarning på den också.

Nora Roberts är duktig på att skapa karaktärer och jag gillar den kaxiga Ripley och hennes kommentarer. Även de andra huvudpersonerna Nell och Mia är lätta att tycka om och deras vänskap är skildrad på ett fint sätt. Sen är också dialogerna riktigt vassa och ofta med ett stänk av humor. Kan tänka mig att det bli ännu bättre på engelska.

I Månskensstranden tycker jag att magin tar lite större plats, men jag kan inte låta bli att tycka att det blir lite fånigt efter ett tag. Det är inte trovärdigt, men det är väl inte heller tänkt att det ska vara det heller. Jag hade gärna klarat mig utan det magiska elementen i boken och bara läst själva kärlekshistorian.

Som sagt så är detta bra underhållning, men det är inte någon läsupplevelse som jag kommer komma ihåg speciellt länge, men jag ser fram emot att läsa den sista delen i trilogin och hoppas att jag inte behöver vänta alltför länge på  den.

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Blå dahlia
Den lyckligaste dagen
Doft av rosor
En förtrollad ö
Pojkvännen
Nyårskyssen
Som en drömbild
Värdshuset
Ögonblick att minnas

2 kommentarer:

  1. Jag har inte läst något av Nora Roberts ännu, men står ofta och funderar på henne. Jag gillar ju t.ex Maeve Binchy och det verkar som om många som gillar henne även gillar Roberts... men samtidigt tycker jag sällan att man läser några översvallande recensioner av henne. Kanske borde försöka ändå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle säga att det är riktigt bra underhållning och lättsmält. Är väl kanske inte de mest minnesvärda böckerna, men ibland är det precis vad man behöver. Hon har skrivit thriller-aktiga böcker också, men där har jag bara läst några enstaka av de böckerna. Min favorit hittills är hennes Bröllopskvartett som börjar med "Som en drömbild", serien är väldigt lättläst, förutsägbar, och romantisk.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...