2 september 2016

Bokbloggsjerka 2-5 september

God kväll på er allihopa! Jag har precis kommit hem till mina föräldrar och ätit middag. Har jobbat kort dag idag och sen körde jag hem så nu kan jag äntligen börja slappna av. Jag tänkte börja med att svara på bokbloggsjerkan.

Personligen är jag inte så intresserad av att se filmatiseringar av böcker jag har tyckt om, eftersom jag med få undantag har blivit riktigt besviken på hur någon kan ”slakta” en bok och göra en skitfilm av den. Hur är det med dig? Har du sett en film som kanske till och med var bättre än boken (eller lika bra), eller har du läst en bok som du tycker ska bli film?

Jag tycker mycket om att se filmatiseringar av böcker jag läst, tycker om att jämföra med boken. Fast oftast är det ju så att boken är betydligt bättre än filmen, det är mer regel än undantag. Sen föredrar jag också att läsa böckerna först, att se filmerna först är inte alls lika roligt tycker jag.

Tänker nämna några av de filmer som jag har tyckt om och som har varit baserade på böcker. Ska erkänna att jag inte har sett många av de storfilmer som har blivit hypade, men de finns på listan över filmer att se. Har t.ex. inte sett alla Hungerspelen-filmerna, Harry Potter-filmerna eller filmerna som är baserad på Veronica Roths Divergent. Har inte heller sett vare sig En man som heter Ove eller Livet efter dig än, trots att det är filmer som jag verkligen vill se.

Den första filmen jag kom att tänka på var Gone Girl, tyckte mycket om boken och måste säga att filmen för en gång skull faktiskt följer boken rätt väl.



Även The fault in our stars är en riktigt bra film!


Och så måste jag också nämna This is where I leave you, som är baserad på Jonathan Troppers bok Sju jävligt långa dagar.



Jag vet hur många böcker som helst som jag skulle vilja se som film, men de senaste som jag har läst har varit Från och med du av Mhairi McFarlane och så Eligible av Curtis Sittenfeld, som jag just har läst ut.

20 kommentarer:

  1. jag gillar se filmer när jag läst boken, sällan besviken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland blir man tyvärr det, men jag tycker ändå att det alltid är roligt att se filmen och jämföra.

      Radera
  2. Jag är så picky med filmatiseringar är det är galet... Kunde inte ens godkänna Faults in Our stars filmen haha XD Men det är jag nog väldigt ensam om XD Boken dyrkar jag dock :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den var rätt bra och boken är ju helt fantastisk! :)

      Radera
  3. The fault in our stars gillade jag både film och bok :)

    SvaraRadera
  4. Jag gillade Gone Girl men läste boken först

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gjorde jag med, fast då blir man ju lite spoilad på handlingen men det gör inte så mycket :)

      Radera
  5. Gone Girl verkar jag aldrig få läst som bok, borde kanske se som film istället. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funkar nog också bra! Det följde boken väldigt väl och för mig är det alltid ett plus :)

      Radera
  6. Har sett och gillat Gone girl, The fault in our stars och This is where I leave you. För alla tre gäller att jag läste boken först :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vill också läsa böckerna först! Tyvärr har det hänt några gånger att jag sett filmen och då känns det inte alls lika kul att läsa böckerna :)

      Radera
  7. Jag tycker för det mesta att boken är bättre!

    SvaraRadera
  8. Blir mer och mer nyfiken på This is where I leave you fast jag inte läst boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken är bättre, men filmen är också bra. Den är värd en chans :)

      Radera
  9. jag gillade inte filmen Gone girl och inte boken The faults in our stars. blir nyfiken på filmatiseringen av Troppers roman

    SvaraRadera
  10. Gone Girl har jag läst men gillade den inte så har inte ens varit sugen på att se filmen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var riktigt förtjust i både boken och filmen:)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...