21 september 2016

Tv-serie: The Night Manager

Handling
Serien tar sin början 2011, i den arabiska vårens stökiga Kairo. Den före detta soldaten Jonathan Pine, som har dragit sig tillbaka för ett lugnt liv som nattportier på ett lyxhotell, men blir indragen i en snårig och korrupt spionhärva då älskarinnan till en av Kairos mäktigaste och mest fruktade män ger honom topphemliga dokument som rör illegal vapenhandel.
Han rekryteras av den brittiska underrättelsetjänstemannen Burr, med uppdrag att infiltrera den hänsynslösa affärsmannen/illegala vapenhandlaren Richard Ropers kriminella imperium.


Huvudrollerna spelas av bland annat Tom Hiddleston, Hugh Laurie och Olivia Colman.

Serien bestod av 6 avsnitt, och sändes i Sverige med 8 avsnitt.

Serien är baserad på boken The Night Manager (Nattjänst) av John le Carré.

Mina tankar
Detta är en serie jag varit nyfiken på ett tag, inte minst på grund av att Hugh Laurie hade en av huvudrollerna så det var mest det som gjorde mig intresserad av serien. Jag har länge tänkt att jag ska se den, men när jag såg att TV4 skulle sända den så fick jag verkligen tummen ur.

The night manager är verkligen en fantastisk serie! Allt från miljöer till skådespelare och handling. De två första avsnitten kändes mycket som en prolog till vad som skulle hända och det gjorde att man fick veta mer om karaktärernas barkgrund och man förstod de bättre.

De har verkligen lyckats med skådespelarna också. Tom Hiddleston är fantastisk i huvudrollen och man känner verkligen med honom. Även Hugh Laurie gör det otroligt bra. Jag är van att se honom som House, men han lyckas spela en riktigt skurk också. Fast Roper är en hemsk man så lyckas Laurie göra honom mänsklig på något vis.

Serien är spännande och det som jag tyckte var bäst var egentligen hur serien och spänningen byggdes upp för varje avsnitt och hur intrigen tätnade hela tiden.

Serien är baserad på en bok av John le Carré och jag har verkligen blivit sugen på att läsa boken. Det enda som är synd med det är att en del av handlingen har blivit spoilad. Lite extra roligt tycker jag det är att författaren själv dyker upp i en cameo i serien.

Även fast jag är nöjd med hur serien slutade, så vill en liten del av mig ha mer.

The night manager är en fantastisk och spännande thriller-serie och kan vara en av de bästa serier jag sett på länge.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...