31 december 2016

Mörkt motiv

Titel: Mörkt motiv
Originalets titel: Still Life (2005)
Författare: Louise Penny
Översättare: Charlotte Hjukström
Serie: Armand Gamache #1
Antal sidor: 364
Utgivningsår: 2012
Förlag: Wahlström & Widstrand
Utläst: 11/12

Handling
När Jane Neal hittas död i skogen, skjuten med en pil rakt genom hjärtat, blåser det en kall höstvind genom den lilla byn Three Pines. Vem har dödat den omtyckta gamla kvinnan, och varför? Och finns det en anledning till att Jane dödades under förberedelserna till den årliga konstutställningen?
Den rutinerade kommissarie Armand Gamache får uppdraget att lösa fallet i den idylliska byn på landsbygden utanför Montreal. Lokalbefolkningen är fullständigt övertygad om att det hela är en tragisk olycka, men snart är kommissarie Gamache och hans team lika säkra på att Jane Neal inte alls dog på grund av en oförsiktig bågskytt, utan för att någon ville röja henne ur vägen.

Mina tankar
För ganska precis ett år sedan läste jag Nådastöt av samma författare. För sent upptäckte jag att det var den andra delen i serien om Armand Gamache och nu har jag ett år senare äntligen läst den första delen.

Det är onekligen en väldigt stark och gripande debut! Det är lätt att komma in i boken och det är inte heller självklart vem som är den skyldige, det finns flera människor som kunde ha haft möjlighet att döda den gamla lilla damen. Hela boken utspelar sig i den fiktiva byn Three Pines, bara det faktum att det utspelar sig på en sån pass liten plats och att alla människor känner varandra bidrar till att skapa en väldigt spänd stämning i boken. Sen är det också ett plus att den utspelar sig i Kanada, ett land som jag inte är speciellt bekant med och hur boken lyfter fram både det engelska och det franska.

Mörkt motiv är en rätt typisk mysdeckare i Agatha Christie-anda. Det är inte blodigt och man får gott om tid att lära känna alla inblandade väl samt de poliser som sköter utredningen. I många deckare man läser har detektiven/polisen ett kaotiskt privatliv och därför tycker jag det kan vara väldigt skönt och nästan lite uppfriskande att läsa om en polis som inte har det. Sen tycker jag också att Gamache verkar vara en väldigt sympatisk karaktär. Även de andra karaktärerna känns väldigt välgjorda och man tar dem genast till sig.

Nu i efterhand förstår jag inte varför jag väntade så länge med att läsa Mörkt motiv, det är en spännande deckare som utspelar sig i en härlig miljö.

3 bra saker om boken: spännande, bra karaktärer, Kanada.

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Nådastöt

Mörkt motiv är mitt val för Spänningsutmaningen i december. Dessutom har jag besökt Kanada i En världsomsegling på 366 dagar.

HÄR kan ni läsa en smakebit ur boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...