3 januari 2017

Bokåret 2016

Precis som förra året tänker jag göra en liten sammanställning över de böcker jag läst under året. Senare idag kommer det även dyka upp en liten mindre sammanställning över filmer och serier.

Antal lästa böcker totalt: 72
Svenska böcker: 61
Engelska böcker: 11

Kommentar: Betydlig mindre böcker än förra året, då jag läste 101 böcker. Har jobbat heltid under hela året och dessutom haft några lässvackor. Ändå grymt nöjd över att det blev så pass många böcker på engelska.

Betyg 1: 0
Betyg 2: 0
Betyg 3: 19
Betyg 4: 42
Betyg 5: 10

Medelbetyg: 3.9

Kommentar: Har varit rätt jämn kvalitet på böckerna, har inte läst några dåliga böcker egentligen. De allra flesta böckerna har fått 4:a i betyg. Känner mig rätt snål med mina 5:or, men för att få det måste det vara en läsupplevelse utöver det vanliga.

Antal lästa sidor: 26053 (26208 enligt Goodreads)
Genomsnitt per dag: 71

Månad jag läste flest sidor: Augusti (3418)
Månad jag läste minst sidor: Februari (1349)

Kommentar: Att jag läste flest sidor i augusti känns inte så förvånande, det var mitt under semestern och man kunde slappna av på ett helt annat sätt. Att det blev så få sidor i februari skyller jag på att det var en kortare månad.

Avslutade serier: 4
Antal böcker som ingår i serie: 47
Antal "stand-alone" böcker: 25

Kommentar: Jag klarade min målsättning på att avsluta minst 3 serier, något som jag är väldigt imponerad över. Har så himla svårt för att avsluta serier så att det blev +1 var en trevlig överraskning. Som vanligt är majoriteten böcker som ingår i serier.

Amerikanska författare: 12
Brittiska författare: 18
Kanadensiska författare: 1
Norska författare: 2
Spanska författare: 1
Svenska författare: 22
Tyska författare: 1
Ungerska författare: 1

Kommentar: Att de flesta är svenska författare känns inte som någon överraskning, och tätt följa av brittiska och amerikanske. De flesta böckerna jag läser utspelar sig också i de länderna. Hoppas bli bättre på att läsa böcker och författare som inte hör hemma i de 3 länderna.

Kvinnliga: 38
Manliga: 20
Samarbeten: 5

De 3 författarna jag läst flest böcker av: 
1. J.K. Rowling (8 böcker)
2. C.S. Lewis (7 böcker)
3. Carin Gerhardsen (3 böcker)

Kommentar: Att Lewis och Rowling leder den ligan är ingen överraskning, då både Narnia och Harry Potter var serier som jag ville läsa under året. Jag brukar vara dålig på att läsa allt som en författare skrivit även när jag vill det så brukar jag försöka sprida ut det så att jag inte ska bli så less.

Och att det är fler kvinnliga än manliga känns rätt normalt.

Lista över de böcker jag läst under året:
1. Ljuset vi inte ser - Anthony Doerr
2. You had me at hello - Mhairi McFarlane
3. Vyssan lull - Carin Gerhardsen
4. Min morbror trollkarlen - C.S. Lewis
5. Gryningsfeber - Péter Gárdos
6. Harry Potter and the Philosopher's Stone - J.K. Rowling
7. Hudhunger - Katerina Janouch
8. Kvinnan på tåget - Paula Hawkins
9. Då tänker jag på Sigrid - Elin Olofsson
10. I sanningens namn - Viveca Sten
11. Död tills mörkret faller - Charlaine Harris
12. Harry Potter and the Chamber of Secrets - J.K. Rowling
13. Häxan och lejonet - C.S. Lewis
14. Snövit ska dö - Nele Neuhaus
15. Fem små grisar - Agatha Christie
16. Jag är pilgrimen - Terry Hayes
17. Läsarna i Broken Wheel rekommenderar - Katarina Bivald
18. Fjärilarnas stad - Ingrid Remvall
19. Elanor & Park - Rainbow Rowell
20. När livet börjar om - Lucy Dillon
21. Nakenlek - Katerina Janouch
22. En orolig grav - Elly Griffiths
23. Ljug för mig - Becca Fitzpatrick
24. Hästen och hans pojke - C.S. Lewis
25. Vindens skugga - Carlos Ruiz Zafón
26. Helgonet - Carin Gerhardsen
27. Sanningen om Alice - Katherine Webb
28. Nu ser du mig - S.J. Bolton
29. Främlingen - Diana Gabaldon
30. Caspian, prins av Narnia - C,S, Lewis
31. Röta - Siri Pettersen
32. Månskensstranden - Nora Roberts
33. En mörkare himmel - Mari Jungstedt & Ruben Eliassen
34. Kampen om järntronen - George R.R. Martin
35. Kung Caspian och skeppet Gryningen - C.S. Lewis
36. Minns mig som en ängel - Kristina Appelqvist
37. Himlen börjar här - Jandy Nelson
38. Zack - Mons Kallentoft, Markus Lutteman
39. Harry Potter and the prisoner of Azkaban - J.K. Rowling
40. Silvertronen - C.S. Lewis
41. Den sista striden - C.S. Lewis
42. Lilla Berlin: So last year - Ellen Ekman
43. Född till hjälte - Rick Riordan
44. Noveller för världens barn 2013
45. Stöld av babian - Anna Karolina
46. En god man - Reidar Jönsson
47. Mördar-Anders och hans vänner - Jonas Jonasson
48. Ensamfjäril - Gabriella Ullberg Westin
49. Från och med du - Mhairi McFarlane
50. Gideons ring - Carin Gerhardsen
51. Lilla Berlin 2: Mina vänner - Ellen Ekman
52. Eligible - Curtis Sittenfeld
53. Is It Just Me - Miranda Hart
54. Harry Potter and the Goblet of Fire - J.K. Rowling
55. En enda risk - Simona Ahrnstedt
56. Mordet i prästgården - Agatha Christie
57. Störst av allt - Malin Persson Giolito
58. Mörk jord - Belinda Bauer
59. 438 dagar - Johan Persson & Martin Schibbye
60. Harry Potter and the Order of the Phoenix - J.K. Rowling
61. Half Bad: Häxornas krig - Sally Green
62. Onda flickor - Alex Marwood
63. Harry Potter and the Half-Blood Prince - J.K. Rowling
64. Saker min son behöver veta om världen - Fredrik Backman
65. Harry Potter and the Deathly Hallows - J.K. Rowling
66. Askungar - Kristina Ohlsson
67. Harry Potter and the Cursed Child - J.K Rowling, John Tiffany & Jack Thorne
68. God jul - Jonas Karlsson
69. Mörkt motiv - Louise Penny
70. Dash & Lily's Book of Dares - Rachel Cohn & David Levithan
71. Skorstensjul - Mårten Sandén
72. Bröllopsnatten - Sophie Kinsella

4 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...