25 februari 2017

Allegiant

Titel: Allegiant
Originalets titel: 
Författare: Veronica Roth
Översättare: 
Serie: Divergent #3
Antal sidor: 544
Utgivningsår: 2014
Förlag: HarperCollins Children's Books
Utläst: 10/2

Handling
The faction-based society that Tris Prior once believed in is shattered - fractured by violence and power struggles and scarred by loss and betrayal. So when offered a chance to explore the world past the limits she's known, Tris is ready. Perhaps beyond the fence, she and Tobias will find a simple new life together, free from complicated lies, tangled loyalties, and painful memories.

But Tris's new reality is even more alarming than the one she left behind. Old discoveries are quickly rendered meaningliess. Explosive new truths change the hearts of those she loves. And once again, Tris must battle to comprehend to complexities of human nature - and of herself - while facing impossible choices about courage, allegiance, sacrifice, and love.


Mina tankar
Såhär i efterhand kan jag inte förstå att jag väntade så länge med att läsa sista boken. Innan jag läste den här hade jag läst en del negativa recensioner och dessutom varit dum nog att läsa spoilers och lyckats få reda på hur boken slutade, så jag var kanske inte så sugen egentligen på att läsa den. Men nu känner jag mig rätt nöjd över att ha gjort det och lyckats avsluta en serie.

Det har varit väldigt långt mellan gångerna jag läste böckerna, det är nog till böckernas fördel om man läser dem lite jämnare inpå varandra. Man hinner glömma en hel del om vad som hänt i de tidigare böckerna och jag var tvungen att leta åt några sidor som sammanfattade Insurgent innan jag kunde ta mig in i Allegiant.

Tris och Tobias fortsätter sin utveckling här och Allegiant tar vid precis där den förra boken slutar. På ett vis så tycker jag om deras relation, men jag tycker det är ett dåligt tecken att de inte kan komma överens och framförallt inte litar på varandra och undanhåller saker från varandra vilket får konsekvenser. Sen upplever jag det inte heller som speciellt hälsosamt att de antingen är upp över öron förälskade i varandra eller så bråkar de.

Ett par andra relationer som jag tycker är väldigt intressanta är de mellan Tris och hennes bror Caleb samt relationerna mellan Tobias, hans far och sin mor. Det finns mycket där att tänka över och man får en förståelse för alla inblandade karaktärer.

Det som skiljer denna från de andra böckerna är att man får läsa ur både Tris och Tobias perspektiv, något som jag känner mig lite kluven till. Det är kul att få en inblick i hur Tobias ser på saker och ting, men mitt problem är att det inte finns några tydliga skillnader mellan deras berättarröster och det var lite svårt att hålla isär dem.

Temat som dyker upp i Allegiant är riktigt intressant och spännande, och känns inte heller alltför osannolikt. Jag uppskattar att problemet med The Bureaus experiment inte bara är svart och vitt, det finns en stor gråzon och jag kommer på mig själv med att reflektera över experimentet och senare även motståndet mot det. Funderar också hur långt vissa personer är beredda för att gå bara för att få resultat som ska överensstämma med deras verklighetsuppfattning.

Som sagt visste jag redan från början att Tris skulle dö, men vägen dit var inte alls som jag hade förväntat mig. Tycker det inte hör till vanligheterna att författare väljer att ta död på sina huvudkaraktärer, speciellt inte i ungdomsböckerna, men sen är Divergent också en serie som innehåller rätt mycket våld och blod. Förstår att det måste finnas väldigt många olika åsikter om Roths beslut, men jag har full förståelse för det och känner mig också nöjd med det avslutet.

3 bra saker med boken: spännande, intressant handling, en bra avslutning.

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Divergent
Insurgent

2 kommentarer:

  1. Den ska jag snart läsa, eller åtminstone blir det i år. Känns bra att avsluta serier :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör det! Men ibland känns det också tråkigt att man inte ska få återse karaktärerna igen :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...