11 februari 2017

En halv gul sol

Titel: En halv gul sol
Originalets titel: Half of a Yellow Sun (2006)
Författare: Chimamanda Ngozi Adichie
Översättare: Joakim Sundström
Serie: -
Antal sidor: 682
Utgivningsår: 2007
Förlag: Albert Bonniers förlag
Utläst: 23/1

Handling
Olanna och Kainene är så olika som två tvillingsystrar kan bli. Olanna har ärvt sin moders mjuka kvinnliga skönhet och hon gör sig till vän med alla. Kainene är sluten och hård och bestämmer sig tidigt för att gå i sin välbeställda faders fotspår och bli affärskvinna. Hon möter engelsmannen Richard som blir blixtförälskad i henne men hon funderar inte ett ögonblick på att bilda familj till skillnad från Olanna som flyttar ihop med sin stora kärlek, den politiskt engagerade Odenigbo och får en dotter, Baby.

Hos Odenigbo möter vi också hans unge tjänare Ugwu, en fattig pojke från landet som i tidig ålder visar att han har huvudet på skaft och behandlas som en i familjen.

Men det är svåra tider i Nigeria även för de privilegierade och när kriget bryter ut blir de alla offer för fruktansvärda händelser som sliter sönder deras liv. Hem och familj splittras, Ugwu blir tillfångatagen och tvingad att gå ut i strid, Olanna och Richard söker tröst hos varandra och ideal och lojalitet testas och förskjuts för alltid.


Mina tankar
Jag hade hört mycket gott om boken innan jag började läsa den och jag blev intresserad direkt från första sidan. Hade inte en aning om Biafrakriget så jag lärde mig mycket nytt och började kolla upp fler saker på nätet. Sen är det också första gången på väldigt länge som jag läser och utspelar sig i Afrika.

Från början hade jag av någon anledning fått för mig att boken skulle vara svår att läsa. Den är inte svårläst,men däremot är det jobbigt att läsa om kriget och vad befolkningen i Biafra utsattes för under den tiden. Att tvingas bli flyktingar i sitt eget land, att ständigt svälta och aldrig ha några pengar. Och tanken på att detta inte är speciellt ovanligt, att det fortfarande händer samma sak runt om i världen idag är skrämmande!

Boken största styrka är karaktärerna, och att man får följa dem dels innan kriget har börjat, under och efter att kriget är över. I början tas nyheterna om att det är krig emot med glädje och att Biafra ska segra. Inte ens när de flyr, blir flyktingar, tvingas svälta och bo under vidriga förhållanden så matas de hela tiden med budskapet att Biafra ska segra, trots att förutsättningarna för det inte är speciellt stora. Mot slutet av boken får man även följa huvudkaraktärernas liv efter kriget när de kommer tillbaka till sitt hem, den delen är väldigt stark och man inser att trots att kriget är över så betyder det inte att allting kommer att bli som förr.

Jag gillar hur man växelvis får följa tvillingsystrarna Kainene och Olanna blandat med Richards, Ugwus och Odenigbos perspektiv. Att man får uppleva kriget ur flera olika synvinklar, då de hamnar i helt olika situationer. När jag läser Richards kapitel, som är en vit man boende i Nigeria/Biafra så börjar jag också tänka på vilken roll västvärlden hade i det och många andra krig i Afrika. Under kolonisationen inte brydde sig ett dugg om de olika folkgrupperna och inte tog hänsyn till det när de delade upp länderna mellan sig.

Det finns väldigt mycket att fundera på och diskutera i En halv gul sol och det känns egentligen bara som att jag skrapat på ytan. Men att det är en viktig bok är det ingen tvekan om!

3 bra saker med boken: Allt! Lär sig mer om kriget, karaktärerna och språket

Betyg: 5/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

HÄR kan ni läsa en smakebit ur boken.

4 kommentarer:

  1. Jaha, se där, en femma... Den står i hyllan här, får kanske ta och läsa den snart då :)

    SvaraRadera
  2. Den här har stått på läslistan länge, någon gång ska den läsas. :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...