4 februari 2017

Hotellmysteriet

Titel: Hotellmysteriet
Originalets titel: -
Författare: Martin Widmark, Helena Willis (illustrationer)
Översättare: -
Serie: LasseMajas detektivbyrå #2
Antal sidor: 75
Utgivningsår: 2002
Förlag: Bonnier Carlsen
Utläst: 13/1

Handling
På själva julafton tar den fina familjen Åkerö in på stadshotellets svit i Valleby. Med sig har de sin ytterst värdefulla ögonsten - en kinesisk äppeltax.

Hotelldirektören lovar familjen en minutiös omsorg om hunden, men så händer det som inte får hända. Äppeltaxen är spårlöst försvunnen!

LasseMajas detektivbyrå blir inkopplad på ett knepigt fall.


Mina tankar
Blir svårt att inte upprepa mig från min recension av Diamantmysteriet. Är fortfarande väldigt förtjust i illustrationerna och sättet som LasseMaja läser mysteriet. Det är spännande och väldigt snabbläst och väcker verkligen läslust.

Denna bok utspelar sig alldeles kring jul och om jag hade vetat det tidigare hade jag läst boken redan  i december för att få julkänsla. Finns gott om humor i Hotellmysteriet också, både det som passar lite mer vuxna och såklart barnen.

Själva mysteriet är väl kanske inte så svårt, det går ganska fort att räkna ut vad det är som har hänt, men jag gillar den kreativa kopplingen till äpplen.

3 bra saker med boken: snabbläst, spännande, rolig

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Diamantmysteriet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...