18 februari 2017

Stora små lögner

Titel: Stora små lögner
Originalets titel: Big Little Lies (2014)
Författare: Liane Moriarty
Översättare: Anna Strandberg
Serie: -
Antal sidor: 442
Utgivningsår: 2016
Förlag: Albert Bonniers förlag
Utläst: 3/2

Handling
Vid en första anblick framstår den prydliga villaförorten Pirriwee som en välmående och sömnig idyll. Men under ytan kokar det.

Madeline och Celeste är grannar och bästa vänner. De har barn i samma förskoleklass och tar alla tillfällen de får att prata om livet på favoritcaféet. Madeline har händerna fulla med sin tonårsdotter, som plötsligt tycks föredra sin pappa och yogafrälsta styvmamma framför henne (hur är det möjligt??). Men hon kan inte låta bli att samtidigt kasta sig in i intrigerandet mellan olika fraktioner av föräldrar på skolan. Förortens okrönta skönhetsdrottning Celeste backar förstås upp Madeline, men har verkat mer virrig än vanligt på sistone – kanske inte så konstigt med två helvilda tvillingpojkar där hemma och en man som ständigt är på resande fot. Eller finns det något som Celeste inte berättar?

När den unga ensamma mamman Jane flyttar in i området möts hon av kyliga blickar från de andra förskolemammorna och blir misstagen för att vara femårige Ziggys barnflicka. Madeline och Celeste tar dock Jane under sina vingar, och står på hennes sida när stämningen blir allt mer hätsk efter att Ziggy blivit anklagad för mobbning. Temperaturen på skolgårdar och villagator skruvas upp för att nå sin våldsamma kulmen under skolans årliga föräldrakväll.


Mina tankar
Detta är en bok som jag har sett att väldigt många i bokbloggsvärlden har hyllat och det är en bok jag har varit nyfiken på väldigt länge så därför bestämde mig för att ta med Moriarty i min Boktolva. Lusten att läsa boken ökade också när jag fick reda på att den skulle filmatiseras och bli en mini-serie med många kända skådespelare i huvudrollerna och när jag såg att den har premiär i februari.

Jag hade som sagt hört mycket om boken, men inte om vad den handlade om. Det var nog lika bra, det känns som att det är till bokens fördel att man inte vet så mycket innan man börjar läsa den. Stora små lögner är svår att sätta i ett fack - det är inte nödvändigtvis vare sig feelgood, relationsroman eller kriminalroman -  och innehåller element från flera olika genres.

Det är ett väldigt härligt flyt i boken och tempot är alldeles perfekt. Älskar också upplägget att man från början inte har en aning vad som har hänt och att bilden bitvis klarnar allt mer och inser att under ytan så sjuder det av lögner, svek och hemligheter.

Tycker också om de små intervjudelarna där personerna själva berättar om vissa händelser som ledde fram till katastrofen och vila fördomar de har om varandra och hur rykten börjar sprida sig till höger och vänster.

I början tyckte jag att det väldigt många karaktärer att hålla reda på, men efter en liten stund tänkte jag inte ens på det. De karaktärer man lär känna allra bäst är ju Madeline, Celeste och Jane och de är väldigt intressanta att följa. Speciellt Celeste, som jag upplever som en väldigt komplex karaktär och som växer ju längre in i boken jag kom.

Som jag nämnt tidigare så gillar jag framförallt hur berättelsen är upplagd, och jag tyckte hela tiden att Stora små lögner var en bra bok och jag älskade hur spänningen gradvis steg ju närmare den där frågesportskvällen man kom, men det var först när jag hade fått reda på vad som hände den kvällen som boken växte ännu mer och blev en solklar femma.

När jag väl började läsa den så kunde jag verkligen bli så försjunken i den att jag totalt glömde bort världen utanför, och det var rätt länge sedan sen jag upplevde det när jag läste en bok.

Liane Moriarty var en härlig bekantskap och jag ser fram emot att läsa mer av henne!

3 bra saker med boken: spänningen, hur berättelsen är upplagd och tempot.

Betyg: 5/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

HÄR kan ni läsa en smakebit ur boken.

Liane Moriarty ingår i min Boktolva.

5 kommentarer:

  1. En av mina favoritböcker :) Men ska spara tv-seren tills alla avsnitt finns ute.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart! Jag kommer nog inte kunna hålla mig så länge :)

      Radera
  2. Jag ser tv-serien nu och funderar på att läsa boken...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...