5 februari 2017

Tv-serie: Sherlock säsong 4

Handling
The Six Thatchers
As Sherlock waits to see Moriarty's next move, he takes on the case of finding someone who is going around and smashing six unique head statues of Margaret Thatcher.

The Lying Detective
Sherlock faces one of the most chilling enemies of his long career: the powerful and seemingly unassailable Culverton Smith - a man with a very dark secret indeed.

The Final Problem
Long buried secrets finally come to light as someone has been playing a very long game indeed. Sherlock and John face their greatest ever challenge. Is the game finally over?

Säsong 4 hade 3 avsnitt och i huvudrollerna ses bland annat Benedict Cumberbatch och Martin Freeman. 

Jag såg klart säsongen 16 januari.

Mina tankar
Vet inte riktigt vart jag ska börja för att beskriva denna säsong, den var en riktigt berg- och dalbana. Den är lika välgjord som alltid, om inte bättre. Klippen är otroligt snygga och det är fantastisk musik till. Jag har inte läst några böcker om Sherlock, så jag tror jag missar rätt många referenser till originalverken. Varnar också för spoilers.

Varje avsnitt hänger ihop och de är alla otroligt spännande. Det sista avsnittet, The Final Problem, innehöll en rejäl twist. Jag satt som på nålar hela det avsnittet och undrade hur allt hänge ihop. Interaktionerna mellan Sherlock, Mycroft och Watson i sista avsnittet var verkligen fantastiska och skådespelarna gjorde så bra prestationer. 

Det som  jag tycker bär upp alla avsnitten är just relationen mellan Sherlock och Watson, som ju minst sagt är omaka. I denna säsong ställs de inför ännu större utmaningar än tidigare, då Mary dör för att rädda Sherlock, och detta förändrar verkligen deras relation. 

I de sista avsnitten dyker även Moriarty upp, och än en gång måste jag prisa Andrew Scotts prestation, det är nästan obehagligt att se honom och det han gör. 

Något som jag uppskattar med serien är att det trots allt finns rätt mycket humor. Att det i en actionpackad scen helt plötsligt dyker upp humor från oväntat  håll, ofta kopplat till  musik. Kommer inte kunna lyssna på Queens I Want to Break Free utan att tänka på Sherlock. 

Överlag så känns den fjärde säsongen betydligt mörkare än de tidigare, något som jag först var lite tveksam till. De tidigare hade varit tillräckligt mörka. 

I nuläget är det inte riktigt klart om det blir en femte säsong, men jag hoppas på det. För slutet på The Final Problem kändes mer som en början på något nytt. 

Sherlock säsong 1
Sherlock säsong 2
Sherlock säsong 3
Sherlock vinterspecial 2016



2 kommentarer:

  1. Tycker nog att säsong fyra vad den tråkigaste säsongen... tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag upplevde fjärde säsongen som extremt hypad, så till viss del levde den inte upp till mina förväntningar som nog var lite för höga.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...