19 mars 2017

En smakebit på søndag: Flickan med snö i håret


Söndag och dags att vara med på en smakebit på søndag på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten. Det här ännu inte dykt upp någon smakebit hos henne, men  jag tänkte ändå dela med mig av en.

Den här helgen har jag tagit det lugnt och har till och med hunnit läsa en del. Har inte heller känt mig helt hundra, så jag hoppas att jag inte blir sjuk. Det skulle vara dålig timing! Idag får vi se lite hur vädret blir, om vi kanske ska fara ut en sväng eller köra lite skoter.

Igår läste jag äntligen ut Katherine Webbs Carolines arv, den var riktigt bra om än lite seg i starten. Igår kväll började jag lite grann på Flickan med snö i håret av Ninni Schulman. Har inte hunnit så långt än, men det lilla jag har läst verkar riktigt lovande.

Vill också uppmana er att rösta i en omröstning som jag har, ni kan läsa mer och rösta HÄR.

Smakebiten kommer från början av boken, sidan 7.

Han behövde bara öppna bagageluckan, knyta upp repet runt hennes smala vrister och peka mot stugan för att få henne att börja röra sig uppför backen. Inga protester. Ingen gråt. Hon hade väl gett upp redan. Eller så orkade hon inte skrika längre. Skymningen föll snabbt. Sjön, som han mindes att man brukade skymta mellan björkarna nedanför uthuset, syntes inte, men han hörde skotrarna där ute på isen. Minst två stycken måste det vara som körde kors och tvärs över sjön. Det hade han inte räknat med. Små snöflingor landade i hennes hästsvans och han märkte att hon hade svårt att hålla balansen med händerna bundna bakom ryggen. Fastän hon var så späd brast skaren flera gånger under henne. Men hon sa ingenting, stönade bara tyst. 



30 kommentarer:

  1. Jag blev oväntat förtjust i den här boken och ska se till att skaffa mig efterföljande delar också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter bra att du tyckte om den :) Har bar läst lite drygt 30 sidor än så länge :)

      Radera
  2. jag gillar Ninni Schulman och den här tyckte jag var riktigt bra. tack för smakebiten och påminnelsen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är första boken jag läser av henne :)

      Radera
  3. Jag har inte läst något av Ninni Schulman. Än i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är första boken jag läser av henne :)

      Radera
  4. Jag började på denna men sedan kom något emellan, funderar på att ta serie för serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår det, till slut så håller man ju på med så många serier att man inte riktigt hinner med att läsa alla de böckerna :)

      Radera
  5. Har ännu inte läst något av den här författaren!
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är första boken jag läser av henne :)

      Radera
  6. Svar
    1. Det är första boken jag läser av henne, men den verkar då riktigt bra!

      Radera
  7. Har inte läst något av den här författaren ännu. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten. Jag fastnade inte för den här, så jag är tveksam om jag ska läsa fler...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har just börjat på boken, men det jag läst hittills har varit bra :)

      Radera
  9. Jenta med snø i håret (som den heter på norsk) leste jeg da den kom ut. Jeg synes forfatteren skriver godt. Men bok to en bedre enn den første :-) Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har bara börjat på boken, men än så länge gillar jag den :)

      Radera
  10. Har inte läst något av henne. Kanske gör jag det någon gång, kanske inte. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten!Den här har jag läst men sen har det inte blivit fler, så mycket böcker/serier och kort om tid.... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det är svårt att hinna med att läsa alla böcker och serier som man vill :)

      Radera
  12. Den boken har jag läst och gillade den, liksom författarens andra böcker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är första boken jag läser av henne :)

      Radera
  13. Carolines arv gillade jag också. Vad det gäller Ninni Schulman så lyssnar jag på podden som hon har tillsammans med Carolin Eriksson.Riktigt intressant.

    SvaraRadera
  14. Tack för smakbiten! Den lät spännande!

    SvaraRadera
  15. Spännande inledning på en bok :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...