15 mars 2017

Film: Pitch Perfect

Handling
Beca går första året på universitetet och har svårt att hitta någon passande studentförening, men låter sig motvilligt övertalas att gå med i skolans enda helt kvinnliga a capella-kör, The Bellas. I kören finns både trevliga tjejer, otrevliga tjejer och rentav skumma tjejer, vars enda gemensamma nämnare är att det låter bra när de sjunger tillsammans. Efter en mycket välbehövlig uppfräschning av repertoaren tar tjejerna sig an sina manliga rivaler i de årliga skolmästerskapen. 

Filmen är 112 minuter lång och regisserad av Jason Moore. Den är baserad på Mickey Rapkins bok med samma namn. I huvudrollerna ses bland annat Anna Kendrick, Rebel Wilson, Brittany Snow och Skylar Astin. Filmen hade svensk premiär 8 februari 2013.

Jag såg filmen 23 februari.

Mina tankar
Jag hade inga speciella förväntningar på Pitch Perfect, och det var nog till filmens fördel, för den är rätt klyschig och redan efter fem minuter är det lätt att räkna ut hur den kommer att sluta. Det känns som en typisk high school-film, men med mycket komedi- och musikalinslag.

Jag måste börja med att säga att jag är otroligt imponerad av skådespelarna som medverkar filmen. Det hade varit nog svårt att bara sjunga till musik, men att sjunga a capella måste vara betydligt svårare då verkligen allt måste stämma. Gillar att de gör moderna a capella -versioner av kända låtar, och båda gruppernas slutnummer är riktigt vassa.

Som sagt så gör skådespelarna bra prestationer, och i mina ögon så står Elizabeth Banks och Rebel Wilson för väldigt mycket av humorn. Jag gillar den karaktär som Wilson spelar, men gillar inte riktigt att hon känns så "typecastad" som den feta tjejen, Fat Amy. Å andra sidan så gillar jag att hon själv äger det uttrycket, för att ingen annan ska kalla henne det och såra henne.

Det är en härlig och underhållande film att se med många bra sånger, men ibland kan jag känna att jag saknar lite djup. Jag hade gärna velat veta mer om Beca och framförallt hennes relation till sina skilda föräldrar. Trots det så är jag väldigt intresserad av att se uppföljaren.

Även om Pitch Perfect är rätt förutsägbar, så är ändå vägen dit intressant och fylld av härlig musik!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...