4 mars 2017

Rosie Potters lyckliga liv efter detta

Titel: Rosie Potters lyckliga liv efter detta
Originalets titel: The Happy Ever Afterlife of Rosie Potter (RIP) (2014)
Författare: Kate Winter
Översättare: Gabriella Andersson
Serie: -
Antal sidor: 280
Utgivningsår: 2016
Förlag: Massolit
Utläst: 13/2

Handling
Rosie Potter vaknar upp med världens baksmälla. Men inte i sin vildaste fantasi kan hon gissa hur illa det faktiskt är: hon är död. I sin nya skepnad som spöke (och för evigt fast i sin fula flanellpyjamas) försöker Rosie lista ut vem det är som har tagit livet av henne. Snart inser hon att hennes älskade pojkvän är en otrogen skitstövel och lögnare. Är han kapabel till mord?

Rosie ger sig ut för att lösa mysteriet med sitt eget olyckliga slut. Men när hon inser att hon börjar få känslor för en viss person, känslor som inte har ett dugg med död och hämnd att göra, blir tillvaron om möjligt ännu krångligare. För hur kan man ha ett kärleksliv om man är död?


Mina tankar
Har varit väldigt sugen på denna bok rätt så länge, både omslaget och handlingen gjorde att jag trodde att det var en bok som skulle passa mig helt perfekt! Däremot så började jag känna mig stressad över att jag var tvungen att läsa den innan den skulle återlämnas till  biblioteket.

Rosie Potters lyckliga liv efter detta är en riktigt underhållande och rolig bok. Jag gapskrattar flera gånger och det är så lätt att se allting framför sig och de situationer som Rose och hennes anhöriga hamnar i när hon har dött. Det är inte direkt någon djup bok, men det är himla bra underhållning för stunden och den är svår att släppa ifrån sig.

Det finns som sagt gott om skrattframkallande episoder i denna bok, en av mina favoriter är när Rose börjar spöka för sin pojkvän som ju varit otrogen. Ibland blir den på gränsen till löjlig, men man får ha överseende med det. Det finns även stunder av lite mer allvar, när Roses familjemedlemmar börjar reflektera över hennes liv och vad hon betytt för just dem.

Rosie Potters lyckliga liv efter detta är ett riktigt litet lyckopiller och måste vara en perfekt bok när man vill muntra upp sig själv. Den är dessutom riktigt snabbläst och jag läste ut den på en dag, vilket var länge sedan jag gjorde med en bok sist. Måste också tillägga att jag älskar titeln, jag brukar gilla lite länge och omständliga titlar.

3 bra saker med boken: underhållande, lättläst, rolig

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...