4 maj 2017

Hela kakan

Titel: Hela kakan
Originalets titel: - 
Författare: Kakan Hermansson
Översättare: -
Serie: -
Antal sidor: 143
Utgivningsår: 2017
Förlag: Månpocket
Utläst: 10/4

Handling
Kära Karin Hermansson, 14 år – det är Karin Hermansson, 34. Det är inte helt lätt att vara tonåring, att gå i åttan och vara den enda feministen i världen. Jag förstår att du står handfallen just nu och undrar en massa saker. Det är skitjobbigt och jag kommer aldrig glömma de här åren. Men jag ska säga dig ett och annat.

Karin ”Kakan” Hermansson är feminist, provokatör, programledare, och konstnär. Hon är älskad och hatad, och kallar sig själv för radikalfeminist. Här berättar hon om sin uppväxt, om sin mamma, pappa och syster, om hur det är att vara hatad, om att vara lesbisk och feminist, om varför ingen tar sexism på allvar och om sådant som borde vara självklart men inte är det.


Mina tankar
Hela kakan dök upp som en överraskning för några veckor sedan. Jag hade själv inte någon större koll på vem Kakan var innan, annat än att hon har figurerat i flera radio- och tv-program och varit med i På spåret.

Det är en personlig berättelse som handlar mycket om feminism och sexualitet och kvinnorollen och hur mycket som fortfarande finns att förbättras. Det är en bra och intressant introduktion till just feminism och flera gånger under läsningen slås jag av hur "precis, just så här är det ju!"- känslor. Det blir så tydligt vilka problem som finns i vårt samhälle, problem som inte borde finnas och hur de personer som inte tillhör normen står utanför.

Boken är uppbyggd av krönikor om olika ämnen, men alla har de med feminism att göra på ett eller annat sätt. Boken är inte så lång, vilket är både till bokens fördel och nackdel. Just nu känns det som att jag skulle kunna läsa mycket mer av Kakans tankar om saker och ting i vårt samhälle.

Hela kakan är en intressant och viktig bok om feminism och om Kakan fortsätter skriva böcker kommer jag att fortsätta läsa dem.

3 bra saker med boken: Viktig, feministisk och utbildande

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

2 kommentarer:

  1. Visste inte heller så mycket om Kakan innan jag läste!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...