8 juni 2017

I ljusets makt

Titel: I ljusets makt
Originalets titel: Shadow and Bone (2012)
Författare: Leigh Bardugo
Översättare: Carina Jansson
Serie: Grisha-trilogin #1
Antal sidor: 300
Utgivningsår: 2015
Förlag: Gilla böcker
Utläst: 11/5

Handling
Alina Starkov är ingen särskild, bara en av alla fattiga, föräldralösa ungdomar i landet Ravka - ett rike som en gång var mäktigt och välmående men som nu drabbats av fattigdom och krig. På en resa attackeras Alina och hennes bästa vän Mal, och när han hotas till livet väcks en uråldrig kraft hos Alina, stark nog att rädda Mal, och kanske även det krigshärjade Ravka.

Alina förs genast till landets magiska elit, Grishan, och en helt ny värld öppnar sig för henne. En värld av magi och gnistrande överflöd, men där Alina inte vet om hon kan lita på någon - inte ens Grishans mäktige ledare, Skuggmästaren, som kanske är den enda som kan hjälpa Alina att ta makten över sin kraft och fullborda sitt öde.


Mina tankar
Detta är en serie som jag har hört mycket talas om på Booktube och jag har alltid varit lite nyfiken på den, men jag hade egentligen inga förväntningar på den. Jag blev riktigt positivt överraskad över denna, trots att den inte har så många sidor lyckas Bardugo ändå bygga upp en helt ny värld och introducera huvudpersonerna och deras utmaningar. Precis som med många andra serier, känns den första boken väldigt mycket som en introduktion, men en riktigt bra sådan utan en massa "faktadumpning", som skulle ha gjort boken tung att läsa.

Först måste jag få nämna världsbygget. Att ha en bok som utspelar sig i ett väldigt Rysslandsinspirerat land känns väldigt nytt och spännande. Det finns tydliga likheter och det är så lätt att se dels alla praktfulla miljöer framför sig men även det vanliga krigshärjade folkets kamp för överlevnad. Världen som Bardugo byggt upp känns väldigt mörk, men samtidigt finns det hela tiden en strimma av hopp. Världen I ljusets makt är snyggt konstruerad och även fast jag kanske har lite svårt att förstå hur magin funkar, så ser jag fram emot att läsa de andra delarna för jag misstänker att man får veta mer om det då.

Boken är otroligt lättläst och jag hade svårt för att sluta läsa när jag väl började, dessutom  var den riktigt spännande och jag ville hela tiden veta hur det skulle gå för Alina. Vad jag inte hade förväntat mig av denna fantasy var all den humor som finns, speciellt i dialogerna mellan Alina och Mal. Stundtals skrattade jag faktiskt högt.

Som sagt var boken riktigt spännande och jag gillade att man fick upptäcka Grisha-världen tillsammans med Alina och se det ur hennes ögon. Gillade dessutom twisten i boken som verkligen ställde saker på sin spets.

I ljusets makt är en riktigt underhållande och lättläst fantasy med att bra världsbygge och jag ser fram emot att läsa de andra delarna i serien.

3 bra saker med boken: spännande, lättläst och världsbygget

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Författaren ingår i min Boktolva.

2 kommentarer:

  1. Kul att du gillade! Den här är en av mina favoritserier :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns potential att den kan bli en av mina också :) Ska försöka läsa de andra böckerna snart :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...