16 augusti 2017

Vänd dig inte om

Titel: Vänd dig inte om
Originalets titel: -
Författare: Tove Alsterdal
Översättare: -
Serie: -
Antal sidor: 412
Utgivningsår: 2016
Förlag: Lind & Co
Utläst: 7/7

Handling
En gång var Beckomberga Europas största mentalsjukhus. Nu har spåren av det förflutna suddats ut och exklusiva bostäder byggs i den gamla parken. Svante Levander är en av dem som flyttar in i idyllen, tillsammans med sin nya kärlek.
På väg hem från affären blir han knivhuggen till döds. Eva, hans före detta hustru, har följt efter honom den kvällen och grips, misstänkt för mord.
Bara en person kan vittna om vad som hände, en utländsk kvinna som satt utanför butiken och tiggde, men hon är spårlöst försvunnen.
När några småpojkar finner rester av mänskliga kroppar i närheten av mordplatsen exploderar rädslan.
Det förflutna visar sig vara närmare än någon kunde ana.
 


Mina tankar
Tove Alsterdal tog jag med i min Boktolva då det är en författare som jag varit nyfiken på. När jag väl skulle välja vilken bok av henne jag ville läsa föll valet på denna, då den skulle ha en koppling till Beckomberga.

Jag skulle inte klassa detta som en "riktig" deckare, det känns mer som en roman som handlar om ett brott och en kvinnas försök att ta reda på sanningen. Den känns otroligt samhällsaktuell och jag lär mig mycket nytt, bland annat om romer och deras situation i Europa. Vänd dig inte om tar också upp hur illa nedläggningen av Beckomberga sköttes och hur en del hamnade totalt utanför samhället och glömdes bort.

Karaktärerna känns som riktiga människor, som har både bättre och sämre sidor. Det är intressant att få se hur Eva och hennes son Filips relation och hur den utvecklas. Jag gillar också den gamla sjuksköterskan Ulla, en härligare och mer klipsk karaktär får man leta efter.

I början tyckte jag att boken var lite seg och kändes lite ointressant, men när jag hade tagit mig förbi början och den istället började handlade mer om Evas försök att ta reda på vem som verkligen gjorde det blev den betydligt lättare att läsa. Upplösningen var riktigt spännande och det var inte något som jag hade kunnat räkna ut själv, samtidigt som det hela var rätt tragiskt också.

Vänd dig inte om är en riktigt intressant och samhällsaktuell roman och jag kommer nog läsa mer av Alsterdal så småningom.

3 bra saker med boken: samhällsaktuell, romernas situation och upplösningen av boken

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Tove Alsterdal ingår i min Boktolva.

Andra som bloggat om boken är Johannas deckarhörna, Boklysten och Västmanländskans bokblogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...