12 oktober 2017

Svindlaren

Titel: Svindlaren
Originalets titel: The Racketeer (2012)
Författare: John Grisham
Översättare: Kjell Waltman
Serie: -
Antal sidor: 376
Utgivningsår: 2013
Förlag: Albert Bonniers förlag
Utläst: 18/7

Handling
Hans kropp hittades i den lilla källaren till fritidshuset han byggt själv och som han ofta besökte på helgerna. När han inte dök upp till rättegången på måndagsmorgonen fick hans assistent panik och ringde FBI. Det fanns inget som tydde på inbrott, bara två döda kroppar - domare Raymond Fawcett och hans unga sekreterare.

Malcom Bannister är advokat. Han känner inte Raymond Fawcett, men han vet vem som mördare honom och varför. FBI vill veta och Malcolm vill berätta. Men allt har ett pris, särskilt när det handlar om att återfå sitt liv som fri.

Tankar om titel och omslag

Kan ärligt säga att jag inte är så förtjust i omslaget, men däremot så gillar jag att titeln bara har ett ord.

Mina tankar om boken
Jag valde att ta med John Grisham i min Boktolva då det är en författare som jag har varit nyfiken på länge. När det kom till att välja ut en bok av honom att läsa valde jag Svindlaren helt på måfå, då han är en väldigt produktiv författare och har skrivit många böcker och att handlingen lät spännande.

Jag gillar att man får en inblick i hur det amerikanska rättsväsendet kan funka och det var intressant att läsa om Bannisters liv i fängelset. Boken berättas för det mesta genom hans ögon och jag gillade sättet som det ofta hintades om att allt inte är som man tror. Däremot tyckte jag att Bannister som karaktär var ganska osympatisk och obehaglig och han är verkligen beredd att gör allt för att det ska gå som han vill.

I början tyckte jag att Svindlaren var lite seg att komma in i, men när det väl tog fart var tempot riktigt högt och boken var spännande. I mitt tyckte växlade tempot mellan långsamt och snabbt lite för mycket och det blev en del sträckor där det inte alls hände något intressant för att sedan kulminera.

Handlingen är komplex och det krävs också att man är med på noterna och jag är riktigt imponerad över upplösningen. Det var svårt att förutsäga vad som skulle hända näst och boken tog en vändning som jag inte hade väntat.

Sen var det också ett himla kringflackande i USA och geografi är inte direkt mitt favoritämne och en del av orterna känns ganska oviktiga för handlingens skull.

Svindlaren är en spännande bok och det är bra underhållning för stunden, men det är knappas en bok som kommer lämna några varaktiga intryck hos mig.

3 bra saker med boken: spännande, svår att förutsäga, rättsväsendet i USA

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

HÄR kan ni läsa en smakebit ur boken.

Andra som bloggat om boken är Fantastiska berättelser och Bokdamen.

2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...