23 december 2017

De kommer att drunkna i sina mödrars tårar

Titel: De kommer att drunkna i sina mödrars tårar 
Originalets titel: -
Författare: Johannes Anyuru
Översättare: -
Serie: --
Antal sidor: 301
Utgivningsår: 2017
Förlag: Norstedts
Utläst: 24/11

Handling
En vinterkväll kliver tre individer som svär trohet till den sönderfallande terrorstaten Daesh in i en bokhandel. En kontroversiell konstnärs framträdande avbryts av ett pistolskott, panik utbryter och samtliga i lokalen tas som gisslan. Men en av de tre angriparna, en ung kvinna som har som uppgift att filma våldet, bär på en hemlighet som kan ändra allt. Under attacken vänder hon sig till en av de andra och viskar: Allt är fel. Vi borde inte vara här. Vi borde sticka.

Två år senare besöker en författare kvinnan på en rättspsykiatrisk klinik. Hon har läst hans böcker och ger honom en bunt papper, där hon har skrivit ner en sällsam berättelse. Hon menar att hon kommer från framtiden.


Tankar om titel och omslag

Jag brukar gilla långa och lite krångliga undantag så detta är inget undantag och jag blir nyfiken på boken också. Ett väldigt enkelt men effektfullt omslag.

Mina tankar om boken
Detta är kanske inte en bok som jag skulle ha valt att läsa själv, om än boken verkade intressant hade jag känslan av att det var för "fin" litteratur och att det skulle vara svårt att läsa. Därför var det en rolig överraskning när den var lätt, om än tung, att läsa och att jag tyckte bättre om den än vad jag trodde att jag skulle göra.

Fast den är lättläst så krävs det en hel del av läsaren. Det gäller att vara uppmärksam ändå från början och jag tror också att det är till bokens fördel om man inte vet så mycket om den innan och att man får upptäcka boken i takt med att man läser.

När jag har läst en del recensioner av De kommer att drunkna i sina mödrars tårar har flera påpekat att de tycker att språket är poetiskt, vilket kanske inte vore så konstigt då han även är poet. Jag upplevde inte språket som särskilt poetiskt. För mig kändes det som att han verkligen lekte med språket, stilfigurer och varje ord kändes också väl avvägt.

Jag vill inte prata alltför mycket om handlingen, men bilden av Sverige som målas upp är riktigt skrämmande, det är intensiv upplevelse att läsa och det känns lite som att andan fastnar i halsen. Ju mer man läser och ju mer man förstår desto mer skrämmande blir det. Och det värsta av allt är att det tyvärr inte känns alldeles otroligt heller.

Det som gjorde att  jag hade lite svårt för  De kommer att drunkna i sina mödrars tårar, var att jag från början var väldigt förvirrad och det var också svårt att få grepp om karaktärerna. Jag vill egentligen inte nämna slutet, men känner också att jag nästan måste göra det. I takt med att förvirringen lättade och berättelsen klarnade så sögs jag in i boken och det oväntade slutet fick mig ur balans.

Det finn säkert mycket mer som kan sägas om denna bok, men jag vill inte heller spoila allt för mycket. Jag är också övertygad om att det finns massor i berättelsen som jag missar, men det är ändå en mäktig läsupplevelse som jag kommer att komma ihåg länge.

Jag är i alla fall riktigt glad över att ha läst den, trots att det är en bok som inte är i min komfortzon.

3 bra saker med boken: lättläst, bilden av Sverige och slutet

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

HÄR kan ni läsa en smakebit ur boken.

Andra som bloggat om boken är bland annat Just nu-Just här, C.R.M. Nilsson och Stories from the city.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...