25 december 2017

Rör mig inte!

Titel: Rör mig inte
Originalets titel: Shatter Me (2011)
Författare: Tahereh Mafi
Översättare: Carina Jansson
Serie: Shatter Me #1
Antal sidor: 303
Utgivningsår: 2012
Förlag: B. Wahlströms
Utläst: 30/11

Handling
Ingen vet varför Juliettes beröring är dödlig. Och så länge hon sitter inlåst och inte kan skada någon är det ingen som bryr sig om det heller. Världen har för fullt upp med att falla sönder för att ha tid med en 17-årig, trasig och inbunden tjej. Svält och sjukdomar decimerar befolkningen, fåglarna flyger inte längre och molnen har fel färg. 

Återetablissemanget sa att bara de kunde ställa saker till rätta igen, och de låste in Juliette i en cell. Nu har så många människor dött att de överlevande viskar om krig. Och Återetablissemanget ändrar sig. Kanske är Juliette mer än en pinad själ i en giftig kropp. Kanske är hon precis vad de behöver just nu. 

Juliette tvingas välja: bli ett vapen i Återetablissemangets tjänst. Eller slåss mot dem.


Tankar om titel och omslag

Omslaget är helt ok, men de amerikanska originalomslagen är ju så mycket snyggare. Titeln funkar, men den engelska är bättre.

Mina tankar om boken
Mafis böcker har hyllats väldigt mycket på Booktube och jag har varit nyfiken på hennes Shatter me-serie längre, men inte kommit mig för att läsa den förrän nu.

Rör mig inte! är riktigt lätt att komma in i, fast jag saknar lite av världsbygget från början, även fast man mot slutet får veta lite mer. Den är även lättläst och sidorna flyger verkligen förbi och det är svårt att inte sluta läsa.

Det tog en stund att vänja sig vid språket, men när jag väl gjorde det så blev och också förtjust i det. Språket speglar så tydligt hur Juliette mår, det finns överstrykningar och jag upplever språket som väldigt intensivt och drabbande.

Världsbygget verkar vara intressant, men man får inte veta så mycket om hur det ser ut. Anledningen till att världen ser ut som den gör köper jag, men jag tycker inte man får veta så mycket om hur maktsystemet ser ut.

Det känns tyvärr inte som att man får lära känna karaktärerna så väl på djupet, Rör mig inte! är väldigt driven av handlingen och inte så mycket av karaktärernas inre. Däremot ju mer man läser, desto mer får man veta om karaktärernas bakgrund längre fram i serien.

Jag förfäras verkligen av hur Juliettes liv har varit och jag lider verkligen med henne. Tycker det också är så snyggt gjort hur det bitvis avhuggna språket visar på hennes mående och hur hon har varit isolerad och saknat mänsklig kontakt. Det känns också väldigt ovanligt att en psykiskt sjuk karaktär har en så stark egen röst. Dessutom är kemin mellan henne och Adam väldigt stark, jag gillar de tillsammans även fast jag tycker utvecklingen gick lite för fort.

Rör mig inte! var riktigt spännande och jag ser fram emot att läsa fler delar i denna serie.

3 bra saker med boken: lättläst, Juliette och tempot

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Denna författare ingår i min Boktolva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...