7 januari 2018

Let it snow

Titel: Let it snow
Originalets titel: Let it Snow: Three Holiday Romancec (2008)
Författare: John Green, Maureen Johnson & Lauren Myracle
Översättare: Ylva Stålmarck
Serie: -
Antal sidor: 333
Utgivningsår: 2016
Förlag: Bonnier Carlsén
Utläst: 16/12

Handling
När Jubilees föräldrar inte kommer hem efter en shoppingtur före jul, sätter sig Jubilee på tåget till morföräldrarna i Florida. Samma kväll drar en snöstorm av guds nåde in och tåget blir stående mitt ute i ingenstans. Det här ska komma att bli en annorlunda jul för Jubilee: mötet med Jeb i kafévagnen, mannen i folie inne på Waffle House - och så Stuart. Stuart som öppnar upp sitt hem och sitt hjärta …

Tobin och hans kompisar The Duke och JP sitter djupt nersjunkna i soffan med ett Bond-maraton på teven när Keun, som jobbar på Waffle House under julhelgen, ringer. Hans önskan är lika tydlig som desperat: Kom till Waffle House NU. Och ta med Twister-spelet. Det ska visa sig bli en lång och äventyrlig färd – i snöstorm.

Addie deppar. Hon har dumpat sin pojkvän Jeb och nu ångrar hon sig. Det är jul och snö i massor och det bakas julkakor i köket, men Addie stannar på rummet. Tjejkompisarna försöker muntra upp henne men någonstans inne i Addie gror en självinsikt, och den är inte speciellt vacker. En såld minigris, en peppande pensionär på Starbucks och turkos snagg verkar vara vad som behövs för att få Jeb tillbaka.


Tankar om titel och omslag

Älskar det juliga omslaget med snön och julgranskulorna. Bara omslaget gav mig julstämning och jag tycker om att de har behållit originaltiteln.

Mina tankar om boken
Denna bok skulle vi läsa i december i Goodreadsgruppen We love books. Ett passande val med tanke på att det var december och jag tycker det är kul att läsa böcker som hör högtiden till.

Alla novellerna är lättlästa och oerhört mysiga, jag får verkligen en härlig julstämning och det förekommer mycket snö. En liten detalj som jag gillar med böckerna är att alla noveller vävs ihop och att en del karaktärer också återkommer, det är väldigt snyggt gjort. Alla novellerna är lagom romantiska och det finns också en stor dos humor.

Den första novellen, Jubilee-expressen, är riktigt mysig och jag fick ordentlig julstämning. Dessutom en härlig huvudkaraktär och jag tyckte verkligen om att läsa om henne och hur hon firar sin jul med okända människor.

John Greens novell Cheerleaderstormen tyckte jag också bra om, även fast jag hade svårt för speciellt huvudkaraktären. Jag gillade däremot att läsa om deras äventyr och hur de försökte ta sig till Waffle House så det var riktigt underhållande ändå.

Den sista novellen, Grisarnas skyddshelgon, tyckte jag tyvärr inte var lika bra som de två första. Den främsta anledningen var att jag aldrig riktigt fastnade för Addie som huvudkaraktär, hon kändes bara väldigt självupptagen och ältade en massa saker hela tiden. Däremot var det kul att läsa om kunderna på Starbucks och den urgulliga tekoppsgrisen Gabriel.

Let it snow är en härlig samling julnoveller och som jag gärna återkommer till vid den högtiden för att komma i rätt stämning.

3 bra saker med boken: den juliga stämningen, mysig och att novellerna är sammanhållna

Betyg: 3/5

Tidigare läst av dessa författare
The Fault In Our Stars
Pappersstäder
Katherine-teorin
Efter Alaska

Andra som bloggat om boken är Eli läser och skriver, Just nu - Just här och Nellons bokblogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...