16 januari 2018

Nyfiken på: Stanna hos mig

Handling
Yejide träffade sin man på universitetet och de har varit gifta i fyra år. De har ett fint äktenskap, allt som egentligen saknas i deras liv är ett barn. Yejide ber om ett mirakel, hon träffar läkare, hon går motvilligt på en krävande ceremoniell pilgrimsfärd. Men inget händer.

Släkten är bestämd, kräver ett barn och insisterar på att hennes man ska ta en till fru. Yejide känner sig förtvivlad. Hennes make försöker blidka Yejide såväl som släkten.

Men det är en omöjlig situation som kommer att leda till svartsjuka, svek och förtvivlan.


Varför jag vill läsa den
Jag tycker det kan vara väldigt  givande att läsa böcker som inte är skrivna av västerländska författare, tyvärr läser jag icke-västerländska alldeles för sällan. Förra året upptäckte jag Chimamanda Ngozi Adichie och efter det har jag fått upp ögonen för Nigeria. Stanna hos mig, som är författarens debut, är jag riktigt nyfiken på. Den största anledningen är att den utspelar sig i Nigeria och tar upp krocken mellan de gamla traditionerna och en modernare värld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...