3 februari 2018

1984

Titel: 1984
Originalets titel: Nineteen Eight-Four (1949) 
Författare: George Orwell
Översättare: Thomas Warburton
Serie: -
Antal sidor: 284
Utgivningsår: 2001
Förlag: Atlantis
Utläst: 20/1

Handling
Om den ständigt pågående striden mellan de tre staterna Eurasien, Ostasien och Oceanien. Kriget upphör aldrig men konstellationerna ändras fortlöpande. Via den ständigt vakande teleskärmen hålls invånarna uppdaterade om vem som är fienden för dagen.

Överallt i Flygbas Ett, som tidigare hette England, möter man bilden av Storebror, Oceaniens ledare. Han och partiets valspråk är: Krig är fred – Frihet är slaveri – Okunnighet är styrka.


Tankar om titel och omslag

Väldigt tråkigt omslag, men det är ju innehållet som är det viktigaste. En klassisk titel, kan tänka mig att titeln var mer intressant när den gavs ut.

Mina tankar om boken
1984 är en klassiker som jag har velat läsa länge och när jag var med i Goodreads TBR Twin så valde vi att läsa denna. I efterhand är jag väldigt glad att ha gjort det och jag kan tänka mig att den måste ha varit extremt banbrytande när den gavs ut första gången.

Samhället som Orwell är riktigt skrämmande och jag upplever en känsla av obehag genom hela boken, och det allra värsta är väl att det finns en del likheter med en del samhällen idag. Dessutom är det häpnadsväckande att boken gavs ut så pass tidigt och fortfarande fortsätter att uppröra och beröra.

Som sagt så är det et dystopiskt och mörkt samhälle som byggs upp där de styrande har total kontroll över alla. Trots att boken inte är speciellt lång så är den jobbigt att läsa, dels tycker jag språket är lite segt och så blir det  så tungt att läsa när det inte finns en enda ljusglimt och allt bara är eländigt.

1984 bjöd mig på en oväntad vändning som jag inte hade väntat mig och det gjorde också boken ännu hemskare när man insåg hur mycket som kontrolleras av de styrande. Jag vill inte gå in på allt för mycket detaljer, då det säkert finns de som inte har läst boken annat än att det är mycket skrämmande.

3 bra saker med boken: framtiden, samhället och obehagskänslan 

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Andra som bloggat om boken är Just nu-Just här, Nellons bokblogg och Enligt O.

4 kommentarer:

  1. Minns att jag tyckte om den när jag läste den. Men håller med, det är verkligen ingen uppmuntrande läsning. Det är mycket mörker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Tror det var en av anledningarna till att den var så jobbig att läsa

      Radera
  2. Läste den förra året och håller med dig i mycket. Trodde dock att den skulle vara snäppet vassare så blev lite besviken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde att den skulle vara betydligt lättare att läsa så den var inte alls som jag trodde.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...