19 maj 2018

Kvinnan i svart

Titel: Kvinnan i svart
Originalets titel: The Woman in Black (1983)
Författare: Susan Hill
Översättare: Ola Klingberg
Serie: -
Antal sidor: 140
Utgivningsår: 2013
Förlag: Modernista
Utläst: 8/5

Handling
Arthur Kipps är en ung advokat som har rest norr om London till Eel Marsh House för att gå på mrs Alice Drablows begravning och samtidigt reda ut hennes affärer.

Arthur förväntar sig en rad rutinmässiga formaliteter, men dras i stället in i en virvel av mardrömslika händelser och hemligheter: den gungande stolen i den övergivna barnkammaren, det kusliga ljudet av en hästvagn om natten, ett barns skrik i dimman, och otäckast av allt - och för Kripps också det mest tragiska - Kvinnan i svart.


Tankar om titel och omslag

Ett kusligt och högst passande omslag. Det blir väldigt effektfullt med bilden och så bara titel och författare. Titeln känns dock ganska vanlig, känns som att man lätt kan blanda ihop den med andra böcker.

Mina tankar om boken
Jag och Camilla bestämde oss för att läsa Kvinnan i svart tillsammans och diskutera den. Jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig av boken, det var nog mest bara omslaget som lockade.

Jag läser inte speciellt mycket skräck, jag är alldeles för lättskrämd för det. Jag har livlig fantasi och har lätt för att se allting framför mig när jag läser. Detta gick dock väldigt bra att läsa, jag kan inte påstå att jag blev skrämd snarare tyckte jag den var lite kuslig och att man upplevde ett krypande obehag.

Något som jag tänkte på under hela läsningens gång var när hela boken egentligen utspelar sig. Det finns ingen riktig tydlig tidsmarkör utan man för försöka läsa mellan raderna. Det bidrar till att ge Kvinnan i svart en tidlös prägel och man får verkligen känslan av en klassisk spökhistoria.

Kvinnan i svart är väldigt beskrivande. Med tanke på hur pass få sidor boken har så är det mycket beskrivningar av mörka och skrämmande miljöer,men också av själva godset Eel Marsh House. Just miljön är oerhört bra beskriven, men det blir lite långdraget ibland.

Jag hade nog förväntat mig lite mer action och att det skulle hända mer, fast vissa stunder var det riktigt spännande. Dessutom var det lite intressant att en hund fick en relativt central roll i boken.

Själva spökhistorian är klassisk och man kan redan från början ana hur det ska gå, men det är ju vägen dit som är mest intressant.

3 bra saker med boken: miljön, hunden Spider och den tidlösa känslan

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Andra som bloggat om boken är C.R.M. Nilsson, Zellys Bokhylla och Bokföring enligt Monika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...